Gå till innehåll

vad e felet på min aquamedic midiflotor..


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

jag har en aquamedic midiflotor skummare.. för några veckor sedan så la jag mitt 375 liters åt sidan och tog fram mitt 220 liters istället.. allt har funkat perfekt tills för ca 2 veckor sedan.. nu har den bra slutat skumma helt plötsligt inte gjort det på 2 veckor och så rent kar kan man ju omöjligt ha att det inte finns nåt att skumma bort.. och jag har kollat träutströmmaren och luft tillförseln och allt e som det ska.. kan inte komma på vad felet är plz help me...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej,

De vanligaste problemen med denna typen av skummare härstammar från syrestenen (träklossen). Problemet med träsyrestenar är att de efter ett tag blir avsevärt mycket sämre och bubblorna som produceras blir större och större. Kontrollera att inte bubblorna är för stora. Kolla också att pumpen fungerar som den ska, är det inte tillräckligt med tryck fungerar skummaren mycket sämre. Sen kan det vara så att skummaren sitter för långt upp, höj och sänk skummaren lite och se om det hjälper. Det skulle även kunna vara så att skummaren är "smutsig", men detta brukar ge med sig efter ett tag så det verkar vara något annat som är problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Precis som min namne skriver så kan den ju vara smutsig, men den kan också vara för ren, gjorde du ren den när du bytte burk? isåfall kan det ta ett tag innan den fungerar som den ska. Men jag tippar nog på syrestenen eller smuts

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hadde samma problem med min aquaCare 700A ingen skummning efter att jag fått hem den. Kom först igång riktigt!! efter några dagar och även bytt syresten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

funkar fortfarande inte den funkade typ 3 dagar efter jag gjort om i karet sen la den av att skumma.. har bytt syresten men det vill sig ändå inte... börjar nästan tro att pumpen e lite sliten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

skulle tro att pumpen är dålig kör upp stenen så högt du kan i röret,får du se om det hjälper

jag exprimenterade på min miniflotor jag andvände förut och mycket hänger på pumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har lyckats få ett liknande problem, flyttade skummaren högre upp och rengjorde den iom sumpbytet.

Den skummade på fint på en ggn, dagen efter skaffade jag ny pump (Aqua bee 2000/1) och ny träutströmmare (Sander 3), och den vill inte skumma.

Flödet från pumpen har jag provat att minska till olika flöden men det gör varken till eller från.

Luftpumpen pumpar mycket bra, röret är fullt av små bubblor.

Jag skulle tro att det är kombinationen av ny pump, träutströmmare, höjd och rengöring som gör det, men är endå lite fundersam.

Trolgtvis kommer den igång om nån dag eller så, får man hoppas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Så, nu snurrar skummaren som den ska igen, krävdes lite micklande med ventilen på utloppet för att vattennivån i skummaren skulle bli rätt.

Fick vrida 1/8 varv och vänta nån timme och se resultatet osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...