Gå till innehåll

Vart få tag i 150w E40


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Har letat efter en 150w E40 socklad MH lampa till min armatur men jag hittar ingen någonstans, bara dubbelsocklade, vart kan man få tag i E40 socklad 150watt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Är du helt 100% säker på att det är 150 watt? Vad jag vet tillverkas inga 150 watts MH med E40, endast E27 och Rx7s. Vet däremot att Högtrycksnatrium och vissa Kvicksilverlampor finns i E40 varianter. Om det nu skulle vara en 150 watts reaktor för MH osv. så kan du enkelt byta sockel till E27 det bör funka i din aramatur utan några större ingrepp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det är en arcadia belysning med en 150 watts lampa. Är helt säker, tycker allt verkar skumt, har köpt allt begagnat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Lampan

171050.jpg

Hur vet du att det är en JBL??

Nope det skall ej vara någon skillnad på ljuset. Bara att de kanske är dyrare att tillverka därför det något högre priset!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

absolom du kan ju alltid skicka ett mail till aquaristic & fråga !

ljuset ska det väl inte vara någon skillnad på ,vad jag vet är nog bara som wrang säger högre tillverknings kostnad jag andvänder själv en 250w E40 radium lampa Blue men ska köpa en ny och undrar om Blue motsvarar 20,000 K? vet ej vilken kelvin jag ska väljanu men är mkt nöjd med denna lampa !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

he he "den som söker han letar " heter det väl smiley2.gif

jaha fult av dom att inte skriva det faktiskt,undrar hur många som köpt den i tron att den passar ett akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tjenis Zippo

Radiums lampor ligger på ca 20.000K, har för mig att det var 21.000K.

Kanon lampa om man vill att korallerna verkligen ska växa......!!! smiley17.gif

Mvh Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Korallerna växer inte bättre för att lampan har högre Kelvin. Snarare tvärtom faktiskt. Kring 6500 kelvin har belysningen fullt spektrum och ger mest energi till korallerna i förhållande till Watt.

Anledningen att man vill gå upp Kelvin är mest estetiska. Det ser helt enkelt snyggare ut. En del koraller färgar ut mycket bättre i belysning med högt Kelvin-tal. Men högre kelvin ger alltså inte bättre tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Måste hålla med dykaren. Jonte: Vill man ha bra tillväxt på korallerna ska man hålla sig runt 6500 K. absolom: Gör det enkelt för dig, byt sockel i aramaturen till E27 så ser utbudet gällande 150W MH lampor bättre ut. Du hat tex Iwasaki MT150AQUA-E27 50 000K (ca 14 000 ärliga kelvin). Som går att beställa för 42.00 Euro från Iwasaki i England.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Byta sockel är enkel sak, två ledare går in i din befintliga sockel (en till kontakten för botten på lampan, och en till gängan för lampan) dessa är säkert i olika färg så koppla dessa till motsvarande kontakter på nya sockeln. En E27 sockel i porslin kostar mellan 50 - 100kr skulle jag tro (finns på Elfa). Känner du dig det minsta osäker på elektriska kopplingar bör du avstå från detta och låta en elektriker gör det åt dig kan inte kosta många kronor det heller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hejsan allihoppa, tack för alla svaren, nu så har jag konstaterat att jag har en E27 sockel, så jag har mailat Iwasaki om jag kan få beställa via dom men inte fått svar på 2 veckor. Har letat på andra butiker men inte hittat någon med E27 sockel, vet ni vart man kan beställa sådana ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

skicka ett PM till granlund han vet ,tror faktiskt att han just letar efter någon med 150w & e27 sockel som ska ha lampor !

jag kan ha fel men tror det va så !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nope detta stämmer.

han kunde få tag på dessa lampor frågade om jag var intresserad, men krukstet var att man måste då beställa ett pack á 6st lampor.

Men men vi får se vad han säger Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Stämmer bra Micke och Christian, här är mitt "senaste" svar från Iwasaki:

Dear Robert,

The price is the same, Eur 42.00.

MT150AQUA-E27 we have 7 currently in stock

MT150AQUA2-E27 we have 0 currently have in stock

Therefore you do not have to buy a box of 12, but you can have the last 7??

To secure your order please let me know your intentions.

For your information we can accept: Visa/Credit cards,Cheques,Banks

transfer.

Kind regards,

Anthony Batt

Så kan vi lösa nån form av samköp vore det kanon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nej, den som heter MT150AQUA-E27 är deras 50000K variant (ca 14000-15000 ärliga K). Den andra MT150AQUA2-E27 är på 20000K (ca 10000 ärliga K). Märkte också att de vill att man köper 12st om de måste ta hem dessa från fabriken i Japan.....smiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...