Gå till innehåll

Pumpar från USA ?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej, jag undrar om nådon av er som är lite bättre på elektronik än vad jag är vet i fall det skulle gå att köra en USA köpt pump som vill ha 110v här hemma i sverige, om man kan sätta en omvandlare i mellan uttaget och pumpen som gör detta möjligt ?

Har sett när jag tidigare funderadee över detta att Chlas Ohlsson har en transformator som omvandlar från 220v till 110v, vet ej om det funkar såhär men det borde det väl göra ?

Anledningen till att jag undrar är att det skiljer väldigt mycket i pris på vissa pumpar om man jämför priser i europa och USA.

Det är Iwaki pumpar jag tittar på och i USA får man en tex en WMD 40 RLT för ca 1500 :- och en likadan pump här i Sverige kostar 4000:- - 5000:-

Att det kan vara sådan skillnad på priset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag tror att dom "billiga" Iwakipumparna har usa tillverkade motorer (bara 110V),den variant som säljs i Sverige med japan tillverkade motorer ärkostar betydligt mer,även i USA.

Om du ska använda trafo så kolla att den klarar belastningen,större 220-110V trafosbrukar kosta en bra slant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Okej, inte så enkelt alltså :-/

Även med japan motorn skiljer det väldigt mycket i pris, WMD 40 RLT kostar i USA 2600:- och nästan det dubbla här i Sverige, knepigt att det kan skilja så mycket

Ni har inga tipps på pumpar som har samma kapacitet som dessa pumpar men går att få för ett mer humant pris, typ runt 2000 - 3000:- som går på 220v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...