Gå till innehåll

Kylare inför sommaren


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Funderar på sommaren... och värmen..

Ska man kanske försöka spara till en kylare?

Eller hur gör ni andra?

Själv försökte jag med kyl-klampar.. men gick inge bra..smiley6.gif

Fläkt?

Vilken kylare ska man välja? Och va tror ni att en sådan kostar.... drivs den med en egen pump, eller måste man koppla på det själv..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

mycket djupfrysta pet-flaskor i sumpen lär det bli smiley2.gifär ju fantasi priser på en kylare ,harkikat lite på aqua medic's titan serie finns på aquristic.net bla.men eftersom jag är lite skeptisk till det mesta aqua medic gör så drar jag mig. har letatefter en bra gör det själv kylare nu ett bra tag faktiskt ! men bra att du tar upp det så man får se hur andra gör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Fläkt fungerar förvånansvärt bra. Jag köpte en stor fläkt på Elgiganten... kostade cirka 200kr. Den sänkte tempen i mitt kar från 32grader till 29 på två timmar... men då dunstade det cirka 15-20 liter på den tiden.

Annars kör jag med vattenfyllda frysta PET-flaskor i nödfall. Funkar hyfsat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ja jag har löst problemet fick tag på en kylare på Blocket.se

Har testat det mesta innan så som frysta PET flaskor men det blir så himmla jobbigt att byta dom OFTA så verkningsgraden är knapp.

Kör just nu med 1st Paxfläkt som är 120x120mm blåser på grymt bra så kylaren är bara en nödlösning för sommaren.

Det viktigaste man skall nog tänka på att den är TYST max 30db och ha en massa m3 i timmen för att kyla ytvattnet tillräkligt för att märka en skillnad. den jag har nu tar ca 60m3/h

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hmm jag andvänderpapstfläktar den i sumpen kyler bäst "mindre vattenmängd att kyla"

<TABLE><T>

<T>

<TR>

<TD width=160>Storlek/tjocklek (mm)</TD>

<TD width=110>120/25</TD></TR>

<TR>

<TD>Luftflöde (cfm)</TD>

<TD>55.3</TD></TR>

<TR>

<TD>Ljudnivå (dBa)</TD>

<TD>

26</TD></TR></T></T></TABLE>

kostar 169:- på gtek.se är nog det tystaste du kan andvända i den storleken ,men har man en häftigare så kan man alltid köra den på lägre volt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag kör med fläkt över ytan å räker inte det till så får jag ta en slang på kall vattenkranen å dra några meter i sumpen å sen tillbaka i avlopet så ska det nog funka.

Detta kräver väll att man har gratis vatten annars så är det väll inget att rekomendera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Kört med fläkt och det har fungerat vad det gäller temperaturen, men som Dykarn nämnde så e ju avdunstningen enorm och påfyllningen går i ett på sommaren. Sen kan man ju fundera på vart all denna fukten tar vägen. Ska defenetivt försöka få tag på en begagnad kylanläggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har funderat lite om man skulle försöka att få tag på en kylare till vatten kylning på en dator som är av lite störe kaliber. Sen är det ju bara att skruva på en ordentlig pax fläkt koppla in en pump som är i lagom storlek (eller om man ska koppla på ett yterfilter då är det ju bara attsäta inkylaren på den slangen så liper man ha så många slangar in och ut i karet) Men om det kyler ordentligt det vet jag inte det är bara en fundering som jag har haft. Är det nån mer än jag som tror att det kan funka??? jag skulle gärna höra lite om vad ni andra tror om den iden.

MVH Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...