Gå till innehåll

Aqua Medic Turboflotor 1000M krångel


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej ,

Har en Aqua Medic Turboflotor 1000 Multi , monterad i sump , som har börjat strula på sista tiden.

Effekten , dvs. "luftbubbelmängden" , har reducerats kraftigt.

Helt plötsligt producerar pumpen inga luftbubblor , den drar inte in nån luft alls i pumpen via luftslangen

(man kan se att det står vatten i luftslangen som ej dras in!)

Sliter då ut pumpen , tar isär och rengör både pumpdelar och lufthålet (som inte är igensatt..) , sätter tillbaks och startar.

ibland funkar allt igen , ibland vägrar pumpen fortfarande att dra in luft smiley6.gif

Upptäckte först att det blev något bättre när jag kortade slangen mellan pumpen/skummaren (den är typ 4-5cm nu)

Har också upptäckt att pumpen drar in mer luft när jag håller handen för och stryper insuget något till pumpen.

inga delar i pumpen ser skadade ut eller är skitiga...

Har hört ryktas om att en ny och updaterad pump ska finnas tillgänglig till denna skummare , nån som vet och isåfall var man kan få tag i en sådan ?

Några andra tips på vad felet kan vara motages tacksamt ! börjar bli duktigt trött på att inte kunna lita på om skummaren fungerar från dag till dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

har du kollat så att luftintaget inte är igensatt ?

till min pump så följde det med en strypning som ska sitta på sugsidan av pumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

luftintaget checkat och inte igensatt.

Nån strypning har jag inte på sugsidan , om du inte menar röret som fungerar som ett "grovfilter" så att inte större bitar ska följa med in i pumpen.

Det sitter på plats.

Tar jag bort den så drar pumpen in betydligt mindre eller ingen luft alls....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hejsan!

Jag har märkt på mina pumpar att det kan bildas kalkavlagring mellan rotor och axel. Detta kan göra att det går trögre för rotorn och man får sämre flöde. Brukar ta isär rotor och axel, lägga dom i ättiksprit (med lite varmt vatten) en stund. Använder sen en fin rund borste att borsta rent rotorn och en tvättsvamp att göra rent axeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ska testa att göra rent axel och rotor i ättiksprit som du säger Johan , även om jag tycker att rotorn snurar lätt på axeln.

Tackar för tipset.

/JeRRy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag är också intresserad av om det finns en ny pump att tillgå till denna skummare. Luftanslutningen till min gammla pump har pajat men det har jag tillfälligt fixat med silikon men det skulle nog inte skada med en ny pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Japp, det finns en ny pump. Den har lite mer kräm och så har den en speciell rotor. Jag fick med en förlängning till skummaren (där koppen sitter) för att pumpen är kraftigare, detta hjälpte dock inte så jag har fått strypa vattenflödet ganska mycket från pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag låter min skummare dra igenom sötvatten blandat med ättika ibland... tar bort en hel massa kalkavlagringar. Låter även skummaren suga in surt vatten genom luftintaget.

Och min skummare fungerar utmärkt. Plockar upp mängder med mörkt otäckt luktande kladd. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej,

Metcrue: Du har den gamla skummaren (inte multi SL) men har bytt pump?

Funderar på hur den nya i så fall fungerar för det är väl bara pumpen som är bytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har haft samma problem med min, men den hoppar igång bra igen efter att jag dragit i & ur nätsladden 2-3 gånger (med några sekunders mellanrum).....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nicklas: nej, det är den nya skummaren jag har men den ser precis lika dan ut som den gammla, förutom att du får med en förlängning till bajonettfattningen till koppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej,

Metcrue: ja det var precis så jag trodde men det låter ju inte direkt genomtänkt av aqua-medic att byta till en kraftigare pump om man tvingas strypa vattenflödet (trots att förlängningen används)...vet du om detta är ett allmänt problem?

Hur kör du skummaren nu, med eller utan förlängning och hur "bra" skummar den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Vet inte om det är ett allmänt problem, men tar man samma skummare med en kraftigare pump så blir det ju vad det blir. Jag kör med förlängningen och den skummar på bra, har precis dragit igång karet (några månader sedan) och i början kom det självklart inte så mycket skum men nu blir det en riktigt illaluktande sörja i koppen. Det är väll mest för den speciella rotorn de har bytt pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...