Gå till innehåll

Stapling av levande sten


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hej!

Vet ni vart man kan se bilder på olika sätt att stapla upp levande sten i sitt kar? Jag har sett en bild på hur man använt plaströr och "lyft" upp nivån typ4 centimeter där man sen på börjar stapla stenen. Detta mycket för att ha hela bottenytan fri som sen är möjlig att belägga med korallsten eller sand.

Jag skulle vilja se något sätt att göra denna "höjning" på enkelt sätt så kan du hjälpa till så blir jag riktigt glad!

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Förstår väll inte riktigt varför bara om man ställer stenen direkt på glaset å sen lägger gruset runt om så funkar väll det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tanken var att fylla upp med grus eller sand upp till stenen efteråt. Det borde vara mycket enkelt att rengöra sanden och karet senare om stenarna är "upplyfta" från sandbädden. Eller är det en helt konstig tanke jag haft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Du har helt rätt, jag såg detta på något jänkeforum, att man sätter stenen på avsågade och genomborrade PVC rör, tror de var ca 50mm i diameter och anpassade på höjden efter stenen. Jag gjorde ett försök för många år sedan men övergav det pga av att det blev lite "instabilt". smiley1.gif

Mvh Magnus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Är nog smidigt med en sådan lösning, men det gäller nog som sagt att få det hela stabilt, kan såhär snabbt tänka mig några smidiga sätt.

Ett rör delat på mitten som vilar på glaslister limmade på sidoglasen och går utmed bakrutan, med stöd utmed löplängden för att tåla vikt.

En eller flera "bockar/ställ" av rör och kopplingar där benen limmas i botten och rören delas av där de inte går in i kopplingarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Zacke: Tror du det behövs limning om man kör enligt ditt senare förslag? Om det går skulle jag vilja undvika det så att man är mer flexibel och inte behöver tömma karet om man skulle vilja flytta på ett "ställ". Det borde väl vara tillräckligt tungt med sten på att det inte flyttar sig, även vid en bra strömning i karet.

Man kan ju kanske ta ett plastgaller från "brödbackar", limma på en liten ram runt kanterna efter vad man skurit ut och därefter limma fast typ "ben" i form av 3 cm långa plaströr med en diameter på typ 4 cm. Om man därpå staplar ex 20 kg levande stenpå varje "ö" så står det säkert stabilt och bra.När manär nöjd med hur det blivit kan man lägga i sand som täcker upp till nivån med ön.

Vad tror du/ni? Det låter väl som en bra idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Låter som en utmärkt idé, gäller ju bara att det är stadigt, men det är ju upp till den som bygger att avgöra.

Hänger ju på vilken höjd man bygger, och vilka sorters djur man ska ha som eventuellt kan röja om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...