Gå till innehåll

Idéer till snygg inredning?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hejsan. Vet någon var man kan hitta bilder på saltvattensakvarier med snygg inredning på nätet? Jag menar 99% av alla burkar man ser, ser ju rent ut sagt förskräckliga ut. Jag menar vad är det som liknar naturen med ett stort stenröse längs bakrutan, och ett gäng koraller placerade lite överallt. Tycker att de flesta akvarier jag sett mer liknar samlarmani på olika sorters koraller än naturtroget. Är intresserad av att bygga nåt som ser bra ut, och inte bara visar vem som har flest arter. Hjälp någon...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag kan ju hålla med om att det kanske inte låter så bra att göra ett inlägg som säger att de flesta av oss har trist inredda akvarium smiley17.gif

Men jag kan samtidigt hålla med till viss del, och även erkänna att mitt akvarium inte är speciellt naturligt i sin inredning, men det blir ju alltid en kompromiss.

Ska dock i samband med införande av DSB bygga om inredningen och hoppas kunna göra en mer dynamisk uppbyggnad denna ggn.

Frågan är vart jag sak göra av all sten som troligen blir över, måste skaffa större sump .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har en trevlig bok från USA som jag tror heter Dream Reefs and how they are created, skriven av Michael Paletta. Jag skall kolla nogrannare när jag kommer hem. Hursomhelst är det en riktigt bra bok som innehåller många bilder på shyssta burkar.

Finns att inhandla på Amazon.com

Nja den hade lite annat namn... här är i alla fall en länk.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1890087742/qid =1071147891//ref=sr_8_xs_ap_i1_xgl14/104-6391873-3679159?v=g lance&s=books&n=507846

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Om du vill uppnå nån form av biotop så skulle jag rekomendera dykfoton

som finns i de flesta akvarieböcker eller dykfilmer.

Men om du tar en kvadratmeter av ett helt hav/rev så tror jag det blir rätt tråkigt.

Så däför gör de flesta sin tolkning och komprimerar det lite. Bra eller dåligt,

ett akvarie är en väldigt begränsad plats när man ska representera ett hav/rev

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Men jag kan hålla med lite. Även om jag avundas många deras välfungerande system och fina koraller osv, så saknar jag ibland själva designen. Jag kan gå och störa mig på en viss sten i mina akvarier tills jag är tvungen att köra ner huvudet och vrida på den tills den ser mer estetisk ut. Någon gång ska jag ta lite mer bilder på min burk, så får vi se om ni stör er på min smak. Jag kan lova att inget placerats någonstans av en slump dock...

*blir gråhårig*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

ojdå. ville inte kliva på några ömma tår, men men. jag syftade inte nödvändigtvis på några av "era" burkar. det står ju faktiskt inget om det, eller hur!

tack för svaren ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...