Gå till innehåll

Ommöblering


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Nu har jag startat förberedelserna för att anlägga en DSB.

Har börjat med att möblera om högra sidan för att frigöra bottenyta, och jag har gått efter "ravin" modellen som vi har sett lite exempel av på senaste.

Vänstra sidan har jag tänkt försöka bygga om som en "bro" med bottenytan fri in till bakrutan som på högra sidan.

Får se hur detta går, allt vill ju rasa bara man rör en sten så.

10-12KG sten blev "för mycket" efter denna ommöblering, 5-6KG fick flytta ner i sumpen och 5-6KG hamnade på dum plats, får se hur man löser det hela, har tänkt skaffa större sump men frågan är när detta blir.

Zacke_PC200796_small.jpg

Zacke_PC200797_small.jpg

Zacke_PC200798_small.jpg

Zacke_PC200801_small.jpg

Zacke_PC200805_small.jpg

Zacke_PC200806_small.jpg

Zacke_PC200807_small.jpg

Zacke_PC200808_small.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Inte dumt als men om jag får komma med en kommentar i all välmening så skulle jag ha mer sluttning på den vänstra delen.

Nu är det två branta väggar som går rakt upp bara om du sluttar den vänstra mer så får du dels mer plats för koraller å jag tycker det ser snyggare ut men smaken är som baken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Snyggt! Vet Du om det finns risk för nya algblommningar om man flyttar runt eller kompletterar med med LS? I annat fall kanske det är något som man skulle försöka sig på i mellandagarna, att flytta runt lite sten alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Ser bra ut Zacke

Men vad har du i det "blåa" karet??

Nicklas:Jag gjorde ju en flytt jag med för ett tag sedan. Har ej haft någon algblomming alls efter detta.

Tillsätter man ny sten så måste man ta det lungt lite åt gången é det som gäller annars så kan man nog få en algblommning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Anledningen till den kraftiga sluttningen är att jag inte vet var jag ska göra av all sten i dagsläget riktigt.

Jag måste ha en större sump så jag kan lägga ner lite där, vill frigöra bottenyta, ska suga ur den gamla grova sanden som jag har ett tunnt lager av sedan.

Jag har nånstans runt 100KG LS, lite över.

Algblomning finns det såklart risk för eftersom du kan röra upp näringsämnen som har legat stilla i sand/sten/hörnor och därmed höja nitrat. Men de ggr jag har möblerat om har jag inte haft några sådana problem.

Har snarare blivit tvärtom de alger som eventuellt finns "tappar fästet".

I de blå karet hade jag bara temporärt de koraller som jag var tvunge att flytta ut ur karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

hmm när jag köper LS på reefz** så har dom sagt att iaf 5kg kan man stoppa i itaget utan någon större risk ! jag vet inte men jag har iaf gjort så och inte köpt mer itaget "har bara fått ihop 40kg" :-( har ca 400liter i systemet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Det beror väll på lite hur väl karet är inkört tror inte att det ärr några problem med algblommning i ett gamalt kar bara för att man flytta stenen å inte heller om man tillsätter ny sten om man tar lite i taget

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Intressant. Om du vill ha tips på justeringar rekommenderar jag att flytta den höga pelaren bort från centerpositionen ca en dm till vänster, för att få en mer balanserad komposition. Korallen överst på vänstra sluttningen vid klyftan skulle också kunna flyttas för att få en bredare V-form på klyftan. Korallen som sitter på botten i centrum av klyftan skulle kunna flyttas några cm åt vänster. Jag vet inte hur korallen som sitter nedtill på pelaren ser ut när den är utslagen, men efter att man flyttat pelaren skulle det passa att placera en fokuseringspunkt för kompositionen ungefär där.

Här är en länk till en forumstråd angående användandet av fokuseringspunkter och gyllene snittet vid Aquascaping i sötvatten. Med lite justeringar går det även att applicera på saltvatten.

http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/6/ubb.x?a=tpc&s=40 06090712&f=5196060812&m=8276076794

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack för tipsen Max, ska se vad man kan göra =)

DSB tror jag på om den får tid på sig att mogna och att den sköts på rätt sätt.

Det kommer bli en DSB med ett medeldjup på ca 12 cm, men kommer troligen bli djupare bak än fram iom att pumparna kommer blåsa runt sanden lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Här är bättre bild.

9.jpg

Nu har jag även bytt sump till en 110 liters, ska iväg och handla salt så man kan fylla upp den ordentligt.

Över sumpen sitter nu 3 st 19W lågenergilampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hemmabygge av förra ägaren som hade systemet jag startade upp med.

Sander modell, 100 cm hög och ca 25 cm i diameter, har funkat mycket bra och är effektiv, men jag funderar på att skaffa en fabriksbyggd bara för att gämföra med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Nu har jag även bytt ut Eheim 2217 ytterfiltret som var skummare/retur pump till en Aqua bee 2000/1, betydligt bättre drag än tidigare.

Sumpen är även den uppfylld och ett "system" med en 30 liters tunna med en liten pump och en slang till sumpen ska göra påfyllningen enklare.

Behöver bara fylla tunnan 1 ggn i veckan och under veckan startar jag bara pumpen för att fylla på i sumpen.

Ska sätta nivåvakt på detta så det blir helt automagiskt, och skaffa en lång slang som jag kan dra från köket till tunnan för att fylla denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...