Gå till innehåll

Gå runt akvariet


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har fått mitt 720 tomt nu efter att hela min tropheus grupp dog av nitrit förgiftning. Funderar lite på att ta över mitt salt till det istället.Efter besök på planteimporten ochtitt på deras utställnings akvariumkom jag på iden att ställa mitt akvarium med kortsidan motvägger och på så sätt få en liten rumsdelare.Tror ni det är möjligt attha ett rev i mitten påsom blirca 40 cm brett?? Eller blir detta för smalt? Hade ju kunnta bli ganska snyggt om man kunde gå runt akvariet och se det från olika håll etc. Kom gärna med tips om hu man kan få det lite stabilare med bygget med LS. Tyvär funkar inte enter så jag kan intebyta rad men, men.Mvh Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag vet inte om bilderna på mitt akvarium har kommit tillbaka till bildarkivet, de var nämligen borta ett tag. Där kan du iallafall se hur jag har gjort. Min burk står som rumsavdelare rätt ut i rummet. det är 120 långt och 50 brett och jag är relativt nöjd. 60 brett kanske hade varit ännu lättare att inreda. Jag har bara staplat sten utan att fästa den något särskilt, men de i botten är väldigt platta och går från sida till sida, så rasrisken är nog inte överhängande. Det ser coolt ut framifrån iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar även på att göra så här med mitt kar. Man får dock ingen bakgrund, utan resten av rummet kommer att synas genom akvariet, detta kanske kommer se konstigt ut? Det ultimata skulle vara om man kunde bygga en "bergskamm" som sträcer sig längst hela akvariet längd och nästan upp till ytan. Men då blir kanske "bergväggarna" för branta för att ljuset skall nå alla koraller? Om man löser ljusproblemet så får man riktigt mycket plats för koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde detta fel i mitt nuvarande akvarie, stenarna ligger alldeles för nära rutan. Jag köpte även en alldeles för stark (magneten) skrapa, så hela akvariet skakar när jag använder den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis mma för mig lagt stenen mot rutan. Jag hade tänkt att bygga nästan upp till ytan. Vet inte om mina 3 150 W MH räcker eller är de för svaga, rättare sagt är de oanvändbara, har inte riktig råd att köpa nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men härregud, jag vill inte ha akvariet, men ge mig lägenheten, huset eller whatever det är där det står smiley17.gif

Själva karet är ju ett vanligt inbyggt i väggen med en ram runt, dock väldigt snyggt får jag medge smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filip

Jag hade också tänkt göra det med mitt 720, men golvet var för svajigt där jag tänkte ställa det så det fick bli tradionellt mot väggen. Korallfisken i Linköping har gjort precis som du beskriver med sitt utställningskar, grymt snyggt. Du kan se bilder på det under bildgalleri på deras hemsida

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har miyy mitt i rumet dt enda problemen jag har är att om du ska ha en kort sida mot väggen så tänk på hur du ska göra med pumpar jag gillar inte när det sitter pumpar överalt å det krävs en ganska så kraftig pump för att få bra ström i den botre kanten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KIF_0326.JPG

Jag har stora breda levande stenar längst ner... annars har jag inte gjort något speciellt för att få det stabilt. Och det funkar alldeles utmärkt än så länge.

Ska dock bygga en snyggare huv inom kort.

/Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...