Guest Gäst Postat 13 mars 2004 Dela Postat 13 mars 2004 Hej I en diskussion på zoopet påstår några att det kan bildas svavelväte i täta sandbottnar och att det är giftigt för fiskarna. Är det någon här som vet varför man inte råkar ut för svavelväte i dsb. Som jag förstår det så kommer vätet från nitratnerbrytningen och svavlet från proteinerna. Är det någon som kan förklara varför man bara får vätgas i en dsb och inte svavelväte? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 13 mars 2004 Dela Postat 13 mars 2004 Hej, Trodde detta var förknippat med sötvatten, men det kanske även förekommer i saltvatten..? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest Gäst Postat 13 mars 2004 Dela Postat 13 mars 2004 Jag har fått ett bud på zoopet nu som säger att svavelväte bildas endast i sura miljöer. Altså är det den höga ph´n som gör att det blir vätgas och inte svavelväte. Men jag hade för mig att ph sjunker ganska så kraftigt i dsb. Du har rätt Niklas, tråden på zoopet handlar om sötvatten, jag vill bara ta reda på varför det inte bildas svavelväte i en dsb. Om detta stämmer så borde dsb vara en bra idé i ett sötvattenakvarium med högt ph och lite växter, malawi kanske? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.