Gå till innehåll

Levande sten..


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Det här med att ha 10% av vattenvolymen med levande sten, tycker jag är alldeles för överreklamerat.

Det beror ju alldeles på hur mycket du belastar din vattenvolym med.

Exempel... ett 400 liters akvarium så rakt upp å ner..skicka i 10 kg levande sten, en del andra.. typ faxe mm mm dead koralls..

Jahaaa..vad kan man ha i detta karet då..jag vill säga .. allt om du har valt ett rätt salt typ..reef crystall..alltså fisk..inget annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Hmm, inte riktigt med på vad du menar och vad saltet har med det hela att göra?

Angående levande sten så har jag efter många års testande märkt att det är det absolut bästa man kan lägga pengarna på (har aldrig haft någon större belastning på mina kar), ju mer desto bättre vill jag nog påstå. I nyare litteratur ges rekommendationer på långt mycket mer än 10% av vattenvolymen. Helst mer än 1kg/4 L rekommenderas och det skulle innebära drygt 25 kg till ett 100 liters akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klart du skall ha levande sten grabben !! Tycker du det är dyrt så köp "begagnat" via forumet. Ävenbegagnad LS är att föredra framför döda koraller & annat som man hade i karen på -70 talet !! Ev. kan dufylla påmed pimpsten som är billigare men bra material eftersom det också är poröst. Salt harlika lite med detta att göra som platåå dojor som också fanns på -70 talet - och inte går du omkring i dom

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ligger dock en poäng i Elephunk´s inlägg, om du har 10 KG LS i 400 liter men inte belastar mer än vad de 10 KG klarar så är du ju safe.

Men samtidigt så håller jag med om att LS ska man inte snåla på, är den bästa "utrustningen" man kan köpa.

Saltet ser jag ite riktigt vad det har med saken att göra heller dock, visserligen så ska ju RC va lite bättre om man har mycket koraller än IO t.ex, eftersom det är mer spårämnen, men dessa kanske man vill tillsätta själv så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Belastningen på karet beror ju väldigt mycket på storlek, antal och typ av fisk, och många fiskar går säkert köra utan LS, men då med bra skumning. Dock får man nog manuellt avlägsna oäten mat, skit mm för att på sätt bibehålla vattenkvaliteten i karet.

Det råder ju väldigt delade meningar om det här med spårämnen och om flera av dessa överhuvudtaget har någon positiv effekt på koraller eller ej. Själv föröker jag undvika salt med extra tillsatser av spårämnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...