Gå till innehåll

Är Tunze ytavrinning idotsäker??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Kan man lita på Tunzes ytavrinningsboxar? Är det någon som kan berätta som har erfarenhet av dom, om det blir strömavbrott vad händer då? Startar den själv då?

Tacksam för lite information av någon som kör eller har erfarenhet av dom.

__________________

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är en fråga som jag ställer mig ofta.

Är karet säkert?

Pumparna säkra?

Golvet säkert/håller detta??

Jaa jag har hört att många kör med dessa å andra märken med bra resultat.

Jappz den skall starta själv ifall man får strömavbrott.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med 2 st förut i mitt förra kar. Det funkade, men ibland kom det luft in i rörenoch bromsade upp flödet ur karet vilket fick till följd att vattennivån steg i karet vilket i sin tur medförde att den automatiska påfyllningen i sumpen spädde på med mera vatten - salthalten förändrades i och med det. Det kändes inte helt säkert vissa gånger men det funkade alltid om man med det menar att det orsakade aldrig någon översvämning eller något sådant. Jag åkte på semester och var vid ett tillfälle borta i tre veckor. Anledningen till att den drog in luft i rören tror jag, med betoning på tror, var en för klen pump upp från sumpen - det blev inget riktigt tryck på överrinningsboxarna. Men det är bara en teori, som kan vara helt felaktig.

Hursomhelst, kan jag välja mellan genomföring i botten och överrinningsboxar är valet lätt: Genomföring, absolut. Men för den som av någon anledning inte fixar det är överrinningsboxarna ett bra alternativ.

Det är absolut ingen risk med strömavbrotten. Den finurliga konstruktionen gör att flödet går igång igen när pumpen går igång.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...