Gå till innehåll

Rör


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att göra mitt insug, behöver hjälp med en matematisk formel typ.

Grovleken på (inv) röret till insuget är 36mm..

Hur många hål behöver jag borra för att få samma vatten intag??

Borr hålen är 8mm- har nu 24 st. räcker det?

tacksamt för svar från ett matte snille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag räknar helt åt tomteskoga, men 5 hål borde motsvara ytan ett 36mm hål har.

Dock så beteer sig vatten på speciella sätt, så du kan mycket väl få till störe genomströmning i 5 st 8 mm än ett 36 mm, eller tvärtom, men med dina 24 hål tror jag du är på säkra sidan smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att det är bättre med att ha många hål så att det ej är någon risk att fiskar etc sug åt eller om det kommer åt å fastnar. Bättre då att ha många hål å delaupp sug förmågan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skrev ett inlägg förut men det verka ha kommit bort så jag gör väll ett nyt.

Det är betre om du gör många hål för små håll säts lätt igen av små sniglar osv och sen röret öppet högst upp så om det blir täppt i hållen så kan vattnet rinna igenom öppningen på toppen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med föregående, ett litet hål sätts igen bra mycket enklare än ett stort, så många skadar inte, och sedan ett "säkerhetshål" om allt annat kör sig.

Jag har en fundering som jag ska se om det blir bra sedan, när/om jag nu tömmer karet för omslipning av parketten. Jag tänkte att göra en rörkonstruktion, som alla andra, men att denna skall vara ett sammanbundet system med krökar. Borra hål överallt i dessa rör, och koppla insuget från cirkulationspumpen till rörkonstruktionen.

Då får man ett sug överallt runtomkring LS.

Alternativet är att göra tvärtom, 2 st cirkulationspumpar, varav den ena pumpar in vatten i rörsystemet, och på så sätt får mycket bra cirkulation runt LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, fasen- jag är kluven,.

Finns massa olika sätt, men har ju börjat konstruera efter min första ritning. Och får nog hålla mig till den,. Men blir sugen på at göra nått mer kompext.

Wrang tänker göra revpelare med rör i mitten. Jag gillar ideen skarp- Ska själv ha en stor pelare i närheten av insuget. Undrar om man kan sätta ett rör lodrätt, fastlimmad på en plexi platta och stapla runt? Då sand och tyngre stenar vid botten håller röret på plats.. Då kanske det går att stapla uppåt? Det kommer att slutta så inte stenarna åker ner, men det är väl bra för att kunna fästa så många koraller som möjligt. -ljuset å så till korallerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena

Angående ditt matteproblem så måste jag rätta de tidigare inläggen

Arean på ditt stora rör är 18x18x3,14159= 1017,87 mm²

(radien x radien x pi)

Dina 8 mm´s hål har en area på 4x4x3,14159= 50,26 st

dvs motsvarar 1017,87/50,26 = 20,52 st 8mm´s hål ditt 36mm´s rör.

Så med dina 24 hål har du lite överskott på area men inte så mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra Jocke, kändes som om min uträkning var lite fel.

Räknade bara radie x pi, missade ett steg, var ju ett tag sedan man va i plugget alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klockrent!!!

Så överskottet blev litet nu..

Men det räcker säkert

Har ett mindre säkerhets hål vid "taket" så det ska snabbt suga luft, istället för "hävert effekt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...