Gå till innehåll

Akvarium flytt


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej är det någon som har flyttat ett ca:250l ?

Kan man bara ta vattnet på dunkar och sen flytta akvariumet

sen tillbaka med allt och i med fisken igen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag flyttade mitt 150 liters för ett år sedan. Jag tog stenen i hinkar med akvarievatten i, fisken packade jag i påse, och gruset lämnade jag i akvariet. Ca 40-50 liter vatten tappade jag upp i dunkar och återanvände, resten blandade jag nytt i nya lägenheten. Tog det lite lugnt med maten ett tag efter, men det var aldrig några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flyttade mitt 400 liter för ett år sedan. Jösses vad jobbigtsmiley1.gifÄr bra att göra ett stort vattenbyte i sammband med flytten.

Började med att tömma ut 200 liter i två tunnor. Stenarna la jag i kartonger(utan vatten) och fiskarna fick åka i en plast hink. Resten av vattnet var förstört efter allt flyttande av stenen så det var bara att hälla ut. Sanden la jag i en hink sen tömnde jag ut allt och gjorde rent akvariet ordentligt.

Se till att ha färdigt vatten när flytten är klar. Jag hade räknat fel så det fattades 100 litersmiley6.gif... Hela flytten tog 6 timmar. Fy fan vilket slit. Men snart är det dags igen, ska fytta igen i jan......

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 250Lfixar du med sanden kvar i karet..

Tänk på att det är kallt ute...

Och lita inte på att dunkar som ser rena ut verkligen är rena... Försäkra dig om det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag hjälpte en kompis att flytta hans 540 kar från Landskrona till Göteborg.

Vi fyllde tolv 25liters dunkar med saltvatten,fiskarna i en plastspann och levande stenen i plastsäckar.Vi körde en fredagkväll till Göteborg,tömde lastbilen på utrustningen.Först på lördagen fyllde vi karet med vatten,sand och djuren.Alla djuren klarade flytten.Min kompis hade inga koraller då eftersom han hade haft akvariumet på sparlåga i hans föräldrar´s villa.Min kompis studerade på universitetet och bodde på 30 kvm.

Gissa om boende i hans hus tittade konstigt på oss när vi kom släppandes på tolv 25litersdunkar fyllda med en färglös vätska.

Mitt råd är att planera flytten och ha gott om tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska också flytta min burk snart. IGEN

hur är bäst att göra med gruset egentligen?

Ska man skölja det i sötvatten ordentligt, i ochförsig så dör väll allt, men det blir å andra sidan riktigt rent. Eller ska man försöka göra rent det i saltvatten lite halvdåligt och försöka få så mycket som möjligt att överleva.

OBS gruset är skitigt som fan.

sist jag flyttade på det så tog det 17 timmar...

jag tog stenen i frigolitlådor utan vatten, men jag packade in dem i blött papper, tror det är bäst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med dsb i mitt 210 liters, så jag min sand valde jag att inte flytta alls! Så jag tycker att Noname har en bra point!

Tror att akvariet kommer snabbare igång, och har en stabilare nystart om snaden får vara ifred!

Tänk åxå på att lägga LS rätt, så att upp blir upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...