Gå till innehåll

Sönderstyckad


atropos

Rekommenderade inlägg

Hej !!

kom nyss hem ifrån en liten biltur i skåne och möttes av en konsktig lukt i hallen =(

skyndade in till min burk och fick se att vattnet var en aning grumligt !

letade men hittade inget fel någonstans ! men när jag sedan gick ut i köket så fick jag syn på att i min ena pump satt min ja just de ! har glömt bort namnet på den =) och överallt i burken låg där små bitar av tentaklar som var sönder styckade av min pump !

satte genast igång att samla upp bitarna som jag såg men där ligger måååånga fler i och bakom stenarna !

bytade ut 100 l vatten ! fiskarna ser helt ok ut simmar runt och e hur glada som helst !

min fråga är då till er om denna är giftig ? den är väl ungefär som en rörmask men möjligen lite värre !

hur länge ska jag köra vattenbyten för att minska risken för krasch ??

tacksam för svar ! micke

post-5225-14468912680339_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ser ut som en cylinderros. Dessa bör hållas i specialakvarier med DSB botten och slamm. Dehöver inte mycket ljus (inget). De har mycket potent nässelgift men skall trots detta ges liten föda typ Mycis. De kan mycket väl ta en stor fisk men de mår inte bra av detta och spottar ut den efter en tid halvsmält. Cylinderrosor flyttar runt i korallrevs kar då de inte trivs och hamnar ofta i en pump. De skall helst ha minst 20cm botten där de kan bygga sina rör och en jämn inte för stark ström. Cylinderrosor finns i alla hav så även på djupbottnarna i öresund. De är väldigt vackra och finns i många färger, men som sagt ej i revkar utan spec. kar. Detta gäller om det är en cylinderros som bilden föreställer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tubanemon=Cylinderros. anemoner av släktet Cerianthus. Vissa kan ha så långa rör som 60 cm. Om man får en utan rör så kan ett lämpligt PVC rör duga tills anemonen bygger nytt. Jag upprepar ingen lämplig art för ett normalt revkar. Den vanligaste i atlanten och hos oss är Ceriathus membranaceus. När alla tentakler är max ute så kan den b li upp till 50cm i diameter. Har man specialakvarium så är levande Atremia det bästa fodret. Några mycket intressanta krabbor som spindelkrabber lever i symbios med dessa anemoner. Du skall ha svag belysning och kom ihåg att dessa anemoner är 100% carnivorer och måste matas med smått varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...