Gå till innehåll

Alg problem??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har startat nytt kar för ca 2 månader sen, jag har börjat få bekymmer med att det blir både gröna och bruna alger på rutorna och lite på botten, det ser jäkligt tråkigt ut, det tar ca 2 dagar från att jag har rensat rutorna tills att det börjar komma igen. Har det med ljuset att göra? Har 2st vita och 2st blåa rör och dom är tända ca 10h, bytar vatten en gång i veckan ca 5%, använder osmos vatten vid byte. Har 2st algätande sniglar men dom tar bara på stenen.

Tacksam om det är någon som kan tipsa om vad som kan vara fel och vad man kan göra vid det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Det är på 375 liter, vad skall jag skaffa och hur många??

Har förnärvarande 2st Räkor, 2st Clarki och enanemonRadianthus ritteri.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar va likadant dom första 3-4 månaderna fick putsa rutorna nästan varje dag det blev bätre sen när det kom i riktig balans.

Nu när jag bytt till ett stör är det samma sak igen mest bruna alger på rutorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min 400 litersburk startades upp i slutet av juni, och i mitten av oktober avtog algblomningen. nu ser den riktigt trevlig ut:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag bugar och tackar för era svar!! Då är det bara att vänta tills det blir bättre. Är det några problem med att sätta i fler invånare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du det med alger för övrigt i karet på sten osv??

Vad är dina vattenvärden??

Om dina vattenvärden är ok så kan du börja belasta karet stilla men tänk på att ju mer du stoppar i desto mer får du mata och desto mer skiter fisken så nu i början innan karet är riktigt stabolt så ta det lungt gå inte å köp ett stim kiruger utan nån liten fisk eller några lägre djur.

Har du mycket alger kan du prova eremiter dom är roliga och bra algätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina vatten värden är ok!

Jag haringet nämvärt med alger på stenarna utan det ärpå rutorna som det sitter. Jag får väl ta och införskaffa ett gäng med sniglar och ett par eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...