Gå till innehåll

T5-effekt


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nu kollat lite på om jag ska skaffa mig ett antal T5-or istället för mina vanliga rör och är lite fundersam till ljusstyrkan.

På många sidor står det att ett T5 ökar ljusstyrkan med 150 %. Menas det att ljusstyrkan blir 50 % mer eller 150 % mer än ett vanligt? Ni är säkert med på vad jag menar. Det beror ju på hur man skriver det hela...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Richard!!

Jag ställer mej samma fråga, är ivalet om jag skall köpa två nya MH lampor, eller satsa på T5. Ingen som har rekomendationer ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar också på att ha T5 rör till mitt nya kar så även jag är intresserad. Jag kollade på osrams hemsida, och då alltså på dagsljus lampor (runt 6000 K) inte på akvariebelysning, så siffrorna kan ju vara helt uppåt väggarna. I alla fall tittade jag på ljusflöde;

T8 1200 mm, 36 W, 3250 lumen

T5 1200 mm, 54 W, 4050 lumen (dvs nästan 40% mer)

Tre 54 W T5 rör gav ungefär samma ljusflöde som en 150 W HQI-lampa.

Men kanske bäst att kolla värdena på akvarierören. Själv tänker jag köpa akvarieudstyrs T5 armaturer för inbyggnad, dom är ju billiga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Kollade runt lite och det verkar vara så att T5:orna ökar ljusstyrkan med 150%, alltså 2,5 ggr effektivare än "valiga rör", vissa tillverkare hävdar att det t o m är mer än så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum,om jag inte minns fel så står det på mina förpackningar hemma att rören ger 100% mer och sen ger reflektorerna 100%...så då borde det ju egentligen bli 400%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samuel, man kan ha reflektorer på vanliga T8 rör medsmiley2.gif. Och sen är det så att lampans ljusflöde (mäts i lumen) inte påverkas av reflektorer. Däremot blir belysningsstyrkan (=ljusflöde/belyst area, mäts i lux) större om man använder reflektorer.

Har också sett att T5 skulle ge 150% mer "ljus". Men jag har inte hittat några siffror som visar det än. Tycker att ett sådant påstående låter väldigt osäkert, vad menas med "ljus" vad är det som jämförs, ett T8 och ett T5 av samma längd eller med samma effekt?

De (bristfälliga) siffror som jag har sett är att T5 och T8 rör ger ungefär samma ljusflöde/W, men för rör av samma längd ger T5 ungefär 50% högre ljusflöde (eftersom också W är 50% högre)

men å andra sidan, vad vet jagsmiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...jo,jag är medveten om detta. Dock så var väl dessa reflektorer av någon särskilt bra sort antar jag(kostade ju skjortan iafsmiley2.gif). Kanske uttryckte det klumpigt,självklart menar jag inte att lampan får 100% högre effekt för att man håller en reflektor över den,skillnaden är ju bara att man kan uttnyttja det ljus som annars skulle försvunnit i oönskade riktningar.

Sen så har jag faktiskt ingen reflektor över mitt nuvarande ljusrör så att för min del så blir det nog lätt 100% mersmiley3.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga bara, var på en akvarieaffär här i STHLM idag, och dom sa att man inte kan ersätta MH-lampa med T5-or, bara komplettera. Men när jag läser tråden så verkar det som ni vill ersätta MH:n . Är jag felinformerad eller e det ytterligare en "smak o tyckes" fråga ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt akvarieudstyr så ska det gå att enbart ha T5. Skillnaden mellan MH och T5 har varit hur koraller osv. växer. Låter konstigt men med MH ska det växa på höjden och bli smalt medans med T5 på bredden(eller va det tvärt om?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,smaken är ju som baken...läser man på RC så finner man folk som kan hålla allting under T5 medans andra hävdar att det inte gjorde ett dugg att sätta dit T5 över och håller sig till MH. Själv är min tanke att ha 2t5 över hela tankens längd och ha min 250W MH över ½-2/3 av karet. Men har du inte för djupt kar så ska det nog funka med bara T5or skulle jag tro...

Angående växa på höjd/bredd så har det väl att göra med tillräcklig belysning,stämmer inte detta? Vill korallen ha starkare ljus så får den växa på höjden för att komma närmare ljuskällan,typ då ba lixom smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga är att man kommer upp i rätt ljusintensitet och färgtemperatur. Om man sen gör det med MH, T5 eller T8 rör spelar mindre roll för korallerna, när dom väl vant sig. Att byta från MH till lysrör eller tvärt om är en stor omställning för korallerna som gillar stabila förhållanden.

Om man tittar på siffrorna på hur mycket ljus T5 resp. T8 ger så ger det ungefär samma strömförbrukning vad man än använder vid samma ljusmängd. Så det är nog så att smaken får avgöra vilket ljus man vill använda.

MVH, Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att korallerna växer olika beror på bl.a. på att HQI-ljuset är mer av punktbelysning. Detta innebär att korallen skuggar sig själv vid tillväxt, och därför "växer uppåt". Bl.a. därför kan det vara bra att blanda lysrör och HQI.

Just punktbelysningen ger ju det fladdrande ljuset och det är (1) dels positivt för korallerna och (2) dels estetiskt tilltalande. Ett lysrörsbelyst akvarium, ger ett dovare/mörkare intryck.

Två stora skillnader mellan T8 och T5. (1) Det får plats med fler T5:or tack vare det smalare formatet. Formatet gör även att reflektorerna blir effektivare (mindre ljus reflekteras tillbaka in i röret). (2) Hållbarheten! T8 tappar intensitet väsenligt, och bör bytas två gånger om året. T5 skall hålla flera år (om man skalllite på tillverkarna...)

Annars håller jag med Pwin, HQI eller T5? =smaksak (och min smak är ÅTMINSTONE HQI).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...