Gå till innehåll

Ny start


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej. Jag skall starta ett saltvattensakvarium snart. När sommaren är slut så kommer ekonomin att tillåta lite utgifter och med lite tur så har jag en större lägenhet så att jag kan övertala tanten där hemma att jag behöver ett akvarium till.

Akvariumet skall vara på ca600 liter och vad jag har förstått så är det bra med ytavrining, så det skall jag få instalerat av glasmästaren på samma gång som han borrar hål. Nu till mitt problem. jag har svårt att få beggrepp om vad jag behöver.Jag har läst hur mycket som hällst men får ingen övergripande koll på vad jag skall skaffa. Det jag vet att jag behöver är, lampa, sump, cirkulations pumpar (har några ), skummare, kalkreaktor (kanske?), doppvärmare, UV-c (kanske?), nivåkontroll (kanske?). Givetvis levande sten och bottensubstrat (kanske?).

Eller skall jag köpa en Aqua Medic Marin 1000 filtersystem. Gillar visserligen att bygga saker och ting själv. Obs är kontrollfreak, snyggt och välorganiserat.

Hoppas någon kan hjälpa mig att få lite bättre koll på läget.

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har tur, som bor i Uddevalla för du har i dina trakter ett par jätteduktiga och erfarna saltvattensentusiaster. Riktiga rävar alltså.Kolla bland "medlemmar" och se om du inte kan få hälsa på hos någon av dom. Bättre start kan du inte få.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar man fråga det smiley9.gif.annars är ju det bästa sättet att lära, tackar så mycket.

Här med uppmanar jag alla med saltvatten som bor i Uddevalla och som är beredda att få ett studiebesök av en nyfiken novis att höra av sig.

metcrue@hotmail.com

__________________

Daniel Olsson

720 liter

220 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Daniel, jovisst är vi några som håller på här. Vi ska nog sätta dina saltvattensådror i brand. Självklart ska du komma på studiebesök. Jag kan höra av mig till dig efter Midsommarhelgen.

Skicka ditt Telnr till min mail. 8880olsson@telia.com

Mvh: Robert

__________________

Hell was full, so i came back

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du ser Daniel, jag sa ju att bättre start kan du inte få smiley14.gif. Varför ska vi alla behöva göra samma dyra tabbar i början när vi kan lära av varandra. Jag vet att du är i goda händer och när du har sett deras kar så finns det ingen återvändo.Glad midsommar på er.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...