Sebastian87 Postat 5 april 2022 Postat 5 april 2022 Som topic lyder! Hur tusan får man till ett tyst akvarium o man använder en rollermat, hur mycket vatten som går igenom rollermatten är ju inte konstant. Detta leder i sin tur såklart att hur mycket jag än ställer in med avrinningen så kommer det aldrig bli bra. Tips och idéer mottages gärna Eller är det helt enkelt så att en rollermat är döden för ljudvolym?! Har två 32mm rör ner idag med membran ventil på det primära röret ner. Utan rollermaten så är det busenkelt att hitta jämvikt mellan avrinning och returflöde. Citera
Christian_N Postat 5 april 2022 Postat 5 april 2022 (ändrat) Min rollermat har jag dragit utloppet så det sticker ner ett rör under vattenytan. Det funkar riktigt smidigt tycker jag. Ändrat 5 april 2022 av Christian_N Citera
Sebastian87 Postat 5 april 2022 Författare Postat 5 april 2022 Tack för input, men det är inte det som är bekymret. Då mängden vatten som passer i rollermaten varier till och från så påverkas även mängden vatten som passerar via primära röret. Detta leder då till att reservröret får svälja mer vatten än jag önskar till och från. Och det är alltså det ljudet jag vill bli av med Citera
Jompasthlm Postat 7 april 2022 Postat 7 april 2022 (ändrat) kan du inte ” sänka ” vattenvolymen i akvariumet med någon eller ett par cm Så även om rollermaten bromsar vattnet ned i primärar röret så stiger inte vattnet i akvariumet så pass mycket att det börjar rinna tillbaka ned i ” nödröret ” Ändrat 7 april 2022 av Jompasthlm Citera
Sebastian87 Postat 7 april 2022 Författare Postat 7 april 2022 Förstår jag dig rätt att du menar att kapa primär röret något för att få längre mellan dom två rören i kammaren för överrinningen? Har redan ca 12cm där emellan. Hmm Citera
Sebastian87 Postat 7 april 2022 Författare Postat 7 april 2022 Då förstår jag inte riktigt. Tar jag ut vatten utan att Aton fyller på så sjunker ju endast vattnet i returpumps facket. Mängden vatten i visningsdelen regleras ju av höjden på avrinningsboxen(vilket jag inte har för avsikt att förändra). Och mängden vatten i sin tur i avrinningskammaren regleras av motståndet som rollermaten ger. Vilket i sin tur regleras av vart i cykeln den är för att mata fram mer filter. Har man därför som jag ser det gammeldags filter strumpor så kan man ställa in avrinningen knäpptyst då man har samma flöde ner hela tiden. Men hur man lyckas med en rollermat vetitusan, och därav min fundering Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.