Gå till innehåll

Problem med k-mixern KWR


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej jag har nu köpt mig en K-mixer, en Aquacare kwr 110,

jag förstår mig inte riktigt på den och undrar om det finns någon där ute som kan denna lite grann.

Det står i instruktions häftet för mixern att man först skall fylla den med 3/4 vatten och sedan blanda i hydroxiden.

I botten sitter en ventil dit man skall koppla på slangen som går från pumpen, som styrs av nivå vakten i sumpen. För att pumpen skall kunna mata in osmos vatten genom ventilen måste ventilen vara öppen, men är den öppen så går det inte att fylla mixern med vatten efter som det rinner ut från denna ventilen som sitter i botten på mixern.

Stänger jag ventilen så funkar det fint att fylla mixern med vatten men då kan jag inte få ut något vatten ur mixern efter som pumpen som trycker in osmos vatten pumpar mot en stängd ventil smiley11.gif

Jag får inte i hop detta och hoppas någon vet vad som är fel, står ju inte så jätte bra beskrivet i instruktions häftet heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm låter klurigt men skall se om jag kan hjälpa:

Bildkwr01.jpg

vart på bilden skall man koppla in osmos sa du?

Pumpen i kalkmixern skall ju gå hela tiden.

och osmosvattenpumpen skall ju bara starta då det blir lågnivå i sumpen trycker då in vattet i botten?

Det "blandade" vattnet kommerla då ut på den övre lillakranen eller är det den grövre som man kan se bakom den lilla smala slangen?

Hittade en manual

http://www.aquacare.de/download/anleit/b-kwr1.pdf

__________________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej C, ja det stämmer som du skriver, osmos vattnet skall pumpas in i botten och så trycks kalkvattnet ut i toppen.

Det knepiga är att pipen du ser på bilden i botten av mixern, är försedd med en kran, är kranen öppen så rinner vattnet ut ur mixern och stänger man så kan det inte matas in något osmos vatten från min pump som är kopplad till nivåvakten smiley11.gif

Skall kolla manulaen du länkade till, tack :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ut(i manualen) som water inlet är upptill. Även utloppet är upptill. Den nedre ventilen är för 'drain' (rengöring)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey det var konstigt är det en "gammal" modell du fått tag på,

i manualen så är den nedre kranen för att rengöra den hela.

Vattens kall ledas in i den lilla uppe som suger från den intrena pumpen på reaktorn å utloppet den stora kranen sitter brevid upptill.

Givetvis sätter du dig ner nu å gör en skiss ritning med alla mått så vi kan bygga en vi andra smiley2.gif

Det är inte en sådan här du har då?

kwr0075.jpg

max. size of tank*, liter 800

max. water production l/d 120

diameter, mm&nbs p;&nbs p; 5

volume, liter 1,6

total height, cm** 45

foot print size, mm 140 × 150

connectors inlet 6/4 mm house; outlet Eheim connector 12/16

drain non

built in pump Eheim 1046

max. kontinous flow through reactor, l/h 5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, nej den jag har är den på övre bilden KWR 110 för upp till 2000 L.

Hur menar du Christian, skall mixern matas genom den pyttelilla kopplingen där uppe, den som är kraftig nog att koppla en sådan tunn slang som sitter på tex osmos apparater ?

Som jag fattar det så är den ledningen till för att släppa ut luft med.

Min engelska är väl inte den besta kanske.

Har jag förstått dig rätt C, att inloppet är den pyttelilla kopplingen längst upp och utloppet är den stora slangnippeln längst upp ?

Tack för all hjälp :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj! Nu när jag tittar på beskrivningen till mixern så ser jag ju att det klart och tydligt står water inlett på pipen du menar Christian.

Att jag missade det, kollade ju flera gånger smiley11.gif

Tack så mycket för hjälpen allihop :-)

Har nu kopplat rätt, fyllt upp med vatten och 400g calciumhydroxid, om ca 1 tim skall det finnas färdigblandat kalkvatten i mixern :-)

Vet inte om jag vågar ge mig på en ritning C men det verar ju inte vara ett så avancerat bygg om man har grejor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...