Gå till innehåll

mg/l till ppm


Xenia83

Rekommenderade inlägg

Mina välden mäter i mg/l och alla andras värden är i ppm

Någon som har någon formel eller converter för att omvändra värdena.

Eller kanske bättre någon som vet var gränsvärdena i mg/l ligger

mina värden idag är, som ja tolkar det är de ok, även om det skulle vara önskvärt om Nitrat värdet sjönk en del.

Nitrit 0 mg/l

Nitrat 4 mg/l

Amonia 0 mg/l

Phosphate 0.025 mg/l

Ph 8.02

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt klart fosfaten inte ligger på 1.025, ettan ska bort, 0.025 ska det vara.

salthalten har jag lagt på 1.035 just nu. kan ju iof sänka phosphaten med ROWAphos men de är väl inte nödvändigt.

vill du simulera döda havet? 1,035 i salthalt är skyhögt ju. Fosfaten är viktigare att få bort än 4 i nitrat så du ska börja där, i med rowaphosen bums! för jag tror att du menar 0,25 och inte 0,025

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vill du simulera döda havet? 1,035 i salthalt är skyhögt ju. Fosfaten är viktigare att få bort än 4 i nitrat så du ska börja där, i med rowaphosen bums! för jag tror att du menar 0,25 och inte 0,025

Inte många värden som blev rätt idag =) 1.0235 är salthalten. inget annat.

Och fosfaten var det 0.025. knappt mätbart ju, jag kontrollmätte en gång extra nu för att va säker på att ja skrivit rätt ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det så låter lite enkelt, varför ha två beteckningat på samma sak, skitdumt, inte undra på att ja inte hittade någon converter =).

Kan hålla med om att det ibland är störigt att det inte finns någon standard, men det är något man får leva med i många sammanhang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hålla med om att det ibland är störigt att det inte finns någon standard, men det är något man får leva med i många sammanhang.

Naja en standard fins det som jag förstått det, men Akvaristerna följer den lite som de vill ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hadde Rowaphos i till i går jag tillsate bakteriekultur idag å tänkte kolla hur karet funkar utan,, blir de får dåliga värden sänker jag dem igen.

Sniglarna jag la i är lite skumma 3 av 3 har satt sig vid ytan å en kryperomkring mer ovanför ytan än under men den äter så det är nog hellugnt, så länge de äter brukar de vara ok ju.

enda värdet ja kan tänka mig att de reagerar på är salthalten, kanske skulle tagit lite mer än en timme som inkoppning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det så låter lite enkelt, varför ha två beteckningat på samma sak, skitdumt, inte undra på att ja inte hittade någon converter =).

mg/l= milligram per liter

ppm=parts per milion

Det ena är på Svenska, den andra på engelska. Det är bara två olika språk för samma ord. Då är det värre med alla andra brittiska/amerikanska mått som faktiskt inte alls stämmer överens.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...