Xenia83 Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Mina välden mäter i mg/l och alla andras värden är i ppmNågon som har någon formel eller converter för att omvändra värdena. Eller kanske bättre någon som vet var gränsvärdena i mg/l ligger mina värden idag är, som ja tolkar det är de ok, även om det skulle vara önskvärt om Nitrat värdet sjönk en del. Nitrit 0 mg/lNitrat 4 mg/lAmonia 0 mg/lPhosphate 0.025 mg/l Ph 8.02 Citera
Draedon Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 fosfat verkar det som om du har blandad ihop med salthalt. annars är inte det värdet speciellt bra heller. Citera
Xenia83 Postat 15 maj 2006 Författare Postat 15 maj 2006 Förlåt klart fosfaten inte ligger på 1.025, ettan ska bort, 0.025 ska det vara. salthalten har jag lagt på 1.035 just nu. kan ju iof sänka phosphaten med ROWAphos men de är väl inte nödvändigt. Citera
Xenia83 Postat 15 maj 2006 Författare Postat 15 maj 2006 mg/l = ppm är det så låter lite enkelt, varför ha två beteckningat på samma sak, skitdumt, inte undra på att ja inte hittade någon converter =). Citera
acuario Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 Förlåt klart fosfaten inte ligger på 1.025, ettan ska bort, 0.025 ska det vara. salthalten har jag lagt på 1.035 just nu. kan ju iof sänka phosphaten med ROWAphos men de är väl inte nödvändigt.vill du simulera döda havet? 1,035 i salthalt är skyhögt ju. Fosfaten är viktigare att få bort än 4 i nitrat så du ska börja där, i med rowaphosen bums! för jag tror att du menar 0,25 och inte 0,025 Citera
Xenia83 Postat 15 maj 2006 Författare Postat 15 maj 2006 vill du simulera döda havet? 1,035 i salthalt är skyhögt ju. Fosfaten är viktigare att få bort än 4 i nitrat så du ska börja där, i med rowaphosen bums! för jag tror att du menar 0,25 och inte 0,025Inte många värden som blev rätt idag =) 1.0235 är salthalten. inget annat.Och fosfaten var det 0.025. knappt mätbart ju, jag kontrollmätte en gång extra nu för att va säker på att ja skrivit rätt . Citera
GustavF Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 är det så låter lite enkelt, varför ha två beteckningat på samma sak, skitdumt, inte undra på att ja inte hittade någon converter =).Kan hålla med om att det ibland är störigt att det inte finns någon standard, men det är något man får leva med i många sammanhang. Citera
Xenia83 Postat 15 maj 2006 Författare Postat 15 maj 2006 Kan hålla med om att det ibland är störigt att det inte finns någon standard, men det är något man får leva med i många sammanhang.Naja en standard fins det som jag förstått det, men Akvaristerna följer den lite som de vill Citera
Draedon Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 tur att det var felstavning.. annars hade det varit lite jobbiga värden Citera
Xenia83 Postat 15 maj 2006 Författare Postat 15 maj 2006 hadde Rowaphos i till i går jag tillsate bakteriekultur idag å tänkte kolla hur karet funkar utan,, blir de får dåliga värden sänker jag dem igen. Sniglarna jag la i är lite skumma 3 av 3 har satt sig vid ytan å en kryperomkring mer ovanför ytan än under men den äter så det är nog hellugnt, så länge de äter brukar de vara ok ju. enda värdet ja kan tänka mig att de reagerar på är salthalten, kanske skulle tagit lite mer än en timme som inkoppning. Citera
Draedon Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 så där beter sig min kusins sniglar också.. de är ofta ovanför ytan och nafsar de sniglar jag har haft har för det mesta hållt sig under ytan, men ibland har det gjort någon utflykt ovanför. Citera
tropfrog Postat 15 maj 2006 Postat 15 maj 2006 är det så låter lite enkelt, varför ha två beteckningat på samma sak, skitdumt, inte undra på att ja inte hittade någon converter =).mg/l= milligram per literppm=parts per milionDet ena är på Svenska, den andra på engelska. Det är bara två olika språk för samma ord. Då är det värre med alla andra brittiska/amerikanska mått som faktiskt inte alls stämmer överens.MVHMagnus Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.