Gå till innehåll

Minsta möjliga utrustning(uppstartsfas)?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg



Eftersom man vill komma igång så fort som möjligt så undrar jag vad som krävs för att komma igång med inkörningen av akvariet. Kan man starta igång det med följande


LS, salt till vattnet, cirkulationspump, vatten tester, omvänd osmos


måste man ha skummare i början(har inte råd den här månaden[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley6.gif[/img])?


Något mer som behövs i början, något jag kan vara utan?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



hm, skriver någon att det går utan skummare här så vet jag vad jag ska göra... [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img]


ska starta mitt så fort jag kan men ha pengar till skummare.. :< dum som jag e så slösar jag ju bort varenda j**la öre jag har hela tiden!!!


aja, får se hur det blir.. man blir ju inte en aning mer sugen när man ser alla andra som startar upp hela tiden...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

omvänd osmos heter det igentligen men man brukar kalla det helt enkelt för osmos.
Jag skulle nog ha i en skummare innan jag startar upp !
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

omvänt osmos är inte nödvändigt även om det är bra...
och som vi vet är ju vattnet olika i olika delar i sverige... jag bor i uppsala där kalkhalten är ganska högt... :D så jag har endast använt kranvatten och det har fungerat fint för mig :D
men smaken är ju som baken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan starta upp utan skummare om du inte mosar i massor med fisk på en gång men du ska nog skaffa en skummare inom ca 4 veckor när karet är i gång
lycka till
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen skummar tar den inte ut dom överflödiga ämnerna å din inkörning kommer att bli värre.
Rätta mig om jag har fel men det är vad jag har för mig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv personligen startat mitt kar precis och har inte kommit så långt att jag skaffat några fiskar än. Jag använde bara ingånget saltvatten och sen resten osmosvatten med tillsatt salt. Koppen till skummaren som skít hamnar i tömmer jag varje dag och då har den skrapat ihopa ca 4 dl sörja och det varje dag! Mitt vatten ser kristallklart ut och jag kan tänka mig att det till stor del beror på skummaren. Jag tänkte tanken att starta bara saltvatten och cirkulation först men efter att sett resultatet från skummaren kan jag bara konstatera att den sörjan skulle jag inte vilja ha i mitt kar...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...