Gå till innehåll

vilken sand?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Jag är ny till akvarie som hobby men har blivit inspirerad av alla färger och former som verkar vara d alternativ för ett avstressande sysselsättning, så jag har införskaffat ett,

700l akvarie 150x70x70
2 externa pumpar 1200L/tim vardera

och ny ska det i med både Ls och sand innan jag börjar funta över hur jag ska koppla skitet,.

jag undrar över vart jag får tag på sand ? då menar jag fin sand.

jag undrar även över skummare, om det är ett måste eller inte.

Tacksam för alla svar!!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SKummar bör du ha en sen räker inte dina pumpar så långt med dom får du en sammanlagd volym på 2400l/h du behöver minst 7-8000l/h.
Sand kan du få tag på i vilken akvariebutik som helst
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare var rätt så dyra så d får bli först nästa mån, tilsammans med nån fet pump.

sanden var inte riktigt vad jag väntat mig i akkvarie butikerna så d får bli nåt alternativ!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller sanden så är den första frågan vad du ska ha sanden till. Vill du bara ha en dekorativ sandyta eller vill du ha en Deep Sand Bed för förbättrad näringsexport? Om du vill ha en DSB funkar trädgårdskalk, väldigt finkornig "sandstrand" osv. sedan kan du toppa av med mycket finkornig korallsand för att få en vit snygg yta. Finkornig korallsand brukar gå att få tag på i akvariehandeln, annars kan du alltid be de ta hem vad du vill ha.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...