Gå till innehåll

Gröna alger!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg



Tjena!


Finns det nån stanns på nätet bilder på många olika alger och lite fakta om dem?


Jag har massor med gröna fjäderlikande alger. Är de vanliga toffs alger eller?


MvHF ilip
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det är samma djvlar som jag har, nämligen bryopsis! Dessa är inte o leka med. Mina har spritt sig som attan och vägrar att ge med sig. Jag har skördat för hand, skrubbat stenarna mm, och inget hjälper. Jag har inget fosfat mycket lågt nitrat och har bytt vatten... Suck o stön. Jag behöver oxå hjälp.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Nej det är gröna klumpar inte caulerpa, har det med i sumpen.


Men tofs alger som är lite fjäder formade om man tittar nära på dem.


syns lite alger på denna bilden


[img]https://www.saltvattensguiden.se/upload/bilder/Filip_alger.jpeg[/img]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grattis din inkörning har börjat deet är bara att låta det va dom ger sig om några veckor förhopningsvis det gjorde mina
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



hm.. hur många veckor?? Jag är uppe i en o en halv månad och det blir bara värre o värre.[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley6.gif[/img]


Skall försöka med JerkerW´s tips.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för salthalt? Dom trivs bättre med låg salthalt. Så har du inte allt för hög halt så kan du ju testa med att sakta men säkert höja salthalten något.Inte för högt bara
[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley11.gif[/img]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



OK.


Har precs köpt ett UVC filter kanske hjälper mot algerna också. På torsdag kommer en salaris och lite eremiter, kanske en kirurg? Eller mitt akvarium är kanske inte moget för nån sån än?
Mellan 1,022-1,0223
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju testa att gå upp till i mellan 1,023-1,024.
Om du inte har något i karet som är känsligt för högre halter, men det mesta klarar ju av 1,024.Men sakta men säkert.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Tjena!


Ok jag har en sinularia, en xenia, en annan mjukkorall som jag inte vet namnet på, två ocellarisar, några sniglar, skivanemoneroch en stor anemon. Nått av det som är känsligt?

Jepp därför jag köper en plus att de är extremt coola
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salarias äter tyvärr inte bryopsis, inte min i alla fall[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley6.gif[/img]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Ok får hoppas att min kommer att göra det.


Tror ni att jag skulle kunna slänga i en palletkirurg redan nu på torsdag? Akvariet har varit igång lite grygt en månad och alla adnra djur verkar trivas.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta det lungt mad att stoppa i fisken har fått för mig att om man belasta karet för fort så är även det en anledning till alger.
Men vist eremiterna kommer att trivas dom käkar alger.
Och om man ska stopa i en kirug så skulle jag helre ta en gul än palett för den gula käkar mer alger än paletterna gör.
Hoppa salariasen den käkar inte dessa alger och belasta bara karet onödigt mycket just nu köp bara djur som gör nytta.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



OK grejen är att jag ar en gratis salaris att hämta ut. Köpte en och två clowner för 2 veckor sedan. Men den var nästa död i påsen och do lite senare. Så jag ska få en nya av dem.


Men får se om det blir nån kirurg vilken av kirurgerna på [url="http://www.planteimporten.dk/"]www.planteimporten.dk[/url] tror ni käkar mest alger och inte är så extremt svåra?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

särklass bäst mot algerna är sniglar. Det hade varit mitt första val utan tvekan.

Bland kirurgerna så är Zebrosoma-arterna lättast. Hade nog valt Veliferum, men tänk på att de blir rejält stora.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ovanligt att man får salarias att äta annat än just alger. Alla utom just bryopsis. Har du inte mat till dom så dör dom.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min salarias stödmatar jag med Norialger, funkar perfekt! Och NEJ detta är inte därför den inte äter mina bryopsis, salarias äter helt enkelt inte dessa alger, det gör förresten inte heller kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Då var de ny afiskarna i. En palletkirurg och en salarias.


De började direkt att äta alger båda två som makiner =).


dóm tar de små delarna av bryopsis. Kirurgen har dragit loss en stor mit och åt upp. Skit kul att se.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...