Gå till innehåll

Caulerpan vill inte växa?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Eller jo, det vill den, men inte där jag vill.
Jag har belysning och 10kg LS sumpen, den caulerpa jag har däri vill dock inte ta sig, den "hänger" liksom.
I själva huvudkaret så växer den, och jag rensar och lägger ner i sumpen, men det växer inte, den stannar i växten.
Jag har testat med olika ökning/minskning av cirkulation med pumpar och lite olika belysningar i sumpen.

Jag är mest stäld av att det inte tar sig, men nån kanske har en idé?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten teori från en växtakvarist: I ditt stora kar har du en extremt god tillväxt pga ett extremt starkt ljus. I sumpen har du mindre ljus vilket innebär mindre tillväxt. Växternas biologi är väldigt enkla, mer ljus innebär mer tillväxt (under förutsättningen att co2 är tillgängligt). Cirkulationen är viktig för att det inte skall bildas näringsminimum runt bladen, men den kommer inte att påverka tillväxten, snarare ge näringsbrists symptom om den inte är tillräckligt. det viktiga är att vattnet cirkulerar, hur mycket är inte vidare viktigt. Efterssom ljuset är den enda faktorn som skiljer mellan sump och huvudkar så är det med största sannolikhet det som är den begränsande faktorn, lika mycket ljus i sumpen skulle ge lika mycket tillväxt. Så visst växer det i sumpen också, men inte på långa vägar lika mycket. Det är förmodligen för att du jämför med huvudkaret som du tycker att det står stilla.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ju vara så att relativt mot huvudkaret så ser det ej ut att växa även fast det gör det.

Har haft som mest 2x20w lågenergilampor över sumpen, och har 250w MH över karet, så ljuset kan nog helt klart spela in.

Har själv kört växtakvarium tidigare, med lägre ljusflöde över än jag har haft över sumpen, dock så har väl kanske caulerpa högre ljuskrav än sötvattensväxter.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske behöver tillsätta järn, vissa gör det för att få fart på caulerpan. Jag vet inte vilket fabrikat det är men kolla upp det tycker jag.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner inte till så jätte mycket om makroalgers biologi, men jag antar att den är väldigt lik vattenväxters. Vi antar här att dom funkar samma.
Om det hade saknats järn, men alla andra förutsättningar var fyllda så borde det ge bristsymptom inte minskad tillväxt. då skulle nytillväxt vara ljus och skör. Järn begränsar inte tillväxt.

Sen missade du det uppenbara: Menar du att zacke har mer järn i huvudkaret än i sumpen?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda som skiljer mellan huvudkaret och sumpen är Ljus och cirkulation, i övrigt så bör ju vattnet vara det samma.
Det skulle vara det att vattnet i sumpen är något mer näringsrikt iom att vattnet kommer dit via ytavrinningen, men jag tvivlar på att det är en noterbar skillnad.

Det blir väl till att dubbla belysningen helt enkelt, det bör ju räcka om jag sätter upp 4x20w lågenergilampor, en 20w ska enligt förpackningen motsvara 100w vanlig glödlampa, så de ger rätt mycket ljus.
Får se vad resultatet blir, bara slänga upp flera om det inte räcker.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med vanliga varmvita kontorsrör övre sumpen (2x18W) Det växer som bara den, bättre än lågenergi lampan som jag hade förut!
Men sen har jag märkt skillnad från caulerpa till caulerpa också! Hade en druvcaulerpa som var rätt mörk i färgen och den växte väldigt långsamt jämfört med den ljusare som jag har idag!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört 2 sorter, taxifolia och en annan liknande, taxifolian ska ju vara den mest snabbväxande av caulerpa sorterna.

Ska se om jag kan skramla fram en gammal kontorsarmatur och hänga över och se om det gör skillnad.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag tror inte att det är mer järn i sumpen än i huvudkaret!
Men om caulerpan har en livsbetingelse som ligger på gänsen för dess trivsel, kan det vara så att ett tillskott av något ämne kan förbättra tillväxten.
Men byter du upp dig i ljusstyrka så faller teorin med att tillföra annan näring som det kan vara lite av i systemet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sant det du säger, belysningen skulle kunna ersätta den eventuella bristen i huvudkaret.
Dock så tror jag inte det är på det viset endast, eftersom det växer mycket bra i huvudkaret.
Men det kan klart kanske vara en kombination av brist på både ljus och grund/näringsämnen.
Jag börjar i hörnan med belysning, och funkar det inte med gämförbar belysning som andra har, då bör det vara dags att kika på olika tillsatser, eller att kanske skippa caulerpaodlingen i sumpen, för att tillsätta ämnen för caulerpa kan ju innebära att försämra miljön för koraller, och det är inte önskvärt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag påpekade innan så krävs det att man har klara näringsbristsymptom på växterna innan järnet kan begränsa tillväxten. Järnbrist är extremt lätt att avgöra, det är tunn och ljus tillväxt som är väldigt skör. Först långt efter dom symptomen kan den ha en tillväxtbegränsande effekt. Dom faktorer som begränsar till växten är i nämnda ordning ljus, co2, kalium, nitrat och fosfat. Inga mikroämnen kan begränsa tillväxten utan att ge klara bristsymptom. Ljuset kan inte heller ersätta någon annan faktor. Om du har järnbrist så kommer du bara att förvärra bristsymptomen med mer ljus. Mer tillsats av de andra ämnena kommer inte heller att kunna ersätta järnet enligt Leibigs lag. Som innan så utgår jag från att makroalger har samma/liknande biologi som sötvattensväxter.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...