Gå till innehåll

Kalkmixer


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

När jag hade en kalkmixer hade jag den kopplad till den automatiska vattenpåfyllningen. i mixern lägger man Kalciumhydroxid, mixern har en liten blandare som gör att kalken inte klumpar sig. Vattnet passerar helt enkelt mixen och tar med sig kalken ut i akvariet.
Man brukar köra den ihop med Kalkreaktor så att PH och KH hålls stabilt. själv tycker jag att den skitar ner stenarna i akvariet och får ökad algtillväxt, Jag fick det så iallafall andra kanske lyckas bättre. För min del är det inget man måste ha
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. En Kalmixer ska inte bidra till ökad algtillväxt, tvärtom ska algerna få en svårare tillvaro i burken... Jag har märkt att mina alger börjat minska med kalkvattnet. Jag kan ju naturligvis ha fel men den allmänna uppfattningen som jag har tilkat den är att kalkvatten håller algtilväxten i ordning. Kanske hade du en för "fet" blandning eftersom att du även "skitade" ner stenarna? Vem vet, i såna fall kanske kalkvattnet får motsatt effekt?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...