Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej alla!

Nu är det äntligen dags för mig att börja planera mitt drömprojekt

shallow reef Vulcano-akvarium! Karet har måtten 108x108x40 cm med en sump på cirka 150 liter, vilket ger en total vattenvolym på runt 600 liter. Planen är att ha en centralt placerad överrinning, som jag tänker bygga in med sten och koraller för att skapa en naturlig vulkan-look.

Det var länge sen jag höll på med saltvatten – jag blev faktiskt medlem här på SG redan 2009 – men nu är det dags igen, och jag är superpeppad! Jag hoppas att många av er vill följa mitt projekt och hjälpa mig med tips och råd längs vägen.

Planen i korthet:

• Överrinning: Centralt placerad och inbyggd med sten för att smälta in naturligt.

• Sten och scaping: Vulkanliknande landskap med grottor och fästpunkter för koraller.

• Teknik: Skummare, filter roller, kolreaktor, kraftfull LED-belysning, gyrepumpar.

• Livestock: Mix av SPS, LPS och mjukkoraller, samt en färgglad och aktiv fiskbesättning.

Det vore kul att höra era tankar och få tips från er som har erfarenhet av liknande projekt. Alla råd kring stenbygge, belysning, cirkulation och allt däremellan är varmt välkomna!

Ser fram emot att dela resan med er och förhoppningsvis skapa något riktigt häftigt!

// Mikael Wacklin

41756e2b322b1197517c267306b4b3d7.jpg

d35d3da7751df8b901b2f2cbaf5d8494.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 2

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...