Gå till innehåll

Minskande Kalkalger


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Mina kalkalger minskar på vissa stenar! Det känns inte så bra, för där det en gång varit kalkalger tar små mängder alger plats!!!smiley19.gif

Och det har kommit en explotion av tusentals små vita knorar. De gör ingen skada vad jag har förståt men kan det ha ett samband!

Hjälp jag behöver er hjälp!smiley22.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för ca och kh? sen har jag sett att de gillar ordentlig cirkulation också, en del erkar raportera betydligt bättre kalkalgtillväxt vid låga po4 halter men det är inget jag kan bekräfta med egna erfarenheter.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljuset betyder väldigt mycket också.

Jag har ett litet kar som står i mitt köksfönster med solljus som enda "belysning". De stenarna är helt täckta av kalkalger medans mitt andra kar med bara lysrör har en ganska sporadisk täckning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kollat minna ärden och de är följande, Ph 8.1, Kh 7.2, Ca 300, Po4 0.3

Jag har inte Osmos så kan det vara så att algerna får mera bränsle än kalkalgerna?!?smiley25.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo ljuset har stor betydelse också, särskilt på vilken typ av kalkalger som växer. Jag märker tydligt hur jag har mörkare nyanser i de mörkare delarna av akvariet och ljusare i de ljusare delarna. Kalkalgerna växer också snabbare i de mörkare områdena.

C.caeo:

Du har ganska lågt Ca vilket säkert påverkar dina kalkalger.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan nog vara så. Men jag kan inte fröstå varför det skulle vara så lågt, jag har bara två mjukkoraller.

Aja hur ska jag bäst höja det? Mera vatten byten (gör nu bara när det behövs), eller tillsatser?

Förslag är vällkommna!smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fins massor med saker som kräver ca inte bara stenkoraller. Sök runt lite på CA så hittar du säkert nån bra lösning på hur du ska tillsätta det. Detta med tillsättning av ca och kh är en hel vetenskap, fins så många metoder. Men till ett litet kar men låg ca förbrukning borde det lättaste vara att använda vanliga preparat.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

C.caeo: Flåt men det är ju dina kalkalger som tömmer karet på Ca eller? Ett väl fungerande kar med kalkalger koraller behöver en ömsint behandling och dosering av Ca + något buffrande medel. Jag tycker det låter som det är brist på Ca som Björn skriver. Kolla även Magnesium. Hm PO4 på 0,3. PO4 ska vara 0. Allt annat är för mycket. Jaja petimeter där säger ni då. Det är ju så svårt att läsa av testen. Min filosofi är PO4 = 0 och ser man en tendens på testen så är det dags att göra något åt problemet. Det är ju så trist när kalkalgerna försvinner.

Föresten vad är "små vita knorrar"? Sjöstjärnor eller sjöpungar?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet var skon klämmer gällande Po4. Det ska in handlas en RO!!

Jag känner mig litte dum nu, jag tänkte inte så långt. Klart att det är kalkalgerna som förbrukar allt Ca.smiley3.gif

De små vita knorrarna är någon form av röda borstmaskar tror jag!! De blir bara fler och fler! Har nog några tusen sådanna på glaset och överallt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De förbrukar också CA + en massa andra organismer. en osmos kanske inte vore så dumt =) Upp med CA och ner med PO4 så kommer de igång igen det ä'r jag övertygad om smiley17.gif

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också högt po4 i mitt kar, men bra värden i övrigt. Mina kalkalger växer bra. Du sa att po4 var o,3. Naturligt havsvatten har po4 på 0,01-0,02 enligt mitt test. Om du har 0,3 så har du 15-30 ggr för högt. Detta borde göda andra alger, det gör det hos mig.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...