Gå till innehåll

Vodka-metoden?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det någon som prövat att "mata" akvariet eller nitratfiltret med vodka? Det verkar vara det senaste i Tyskland! På detta sätt kan man tydligen få fart på bakterier som reducerar halterna av nitrat och fosfat!

Det känns lite sådär att hälla alkohol i akvariet....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som något man kommer på en efterfest.
Men det kanske funkar om man har tillräckligt rean grejer, kryddat är nog ingen höjdare.
Vad säger de kemikunniga om detta, varför skulle det fungera?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har för mig att man matar de bakterier med alkohol istället för med sockerlösning

Läste om ett hemma bygge på den tiden då ej Internet fanns för alla och då den underbara pappers tidningen Annularis kom hem några gånger per år. Fanns bla en artikel som hette "Flat Block" denitrator (Mars 1997) men då mer att tillsätta 5% etanol
Eller Nitrat slangfilter (December 1995)
Denitrifikations filter, Slangfilter & Magnetomrörar filter. (Februari 1995)
Erfarenheter av slangfilter (Juni 1994 )


Tror att tanken med att föda "bakterierna" med Vodka funkar nog det sammasom med Etanol eller sockerlösning.
Att mata.

Så att det är nytt é det inte riktigt...[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img]


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör de inte något liknande på Skansen, i deras tank med rockor och Triakis? Har för mig att John har berättat om ett alkoholfilter...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller Nitrat slangfilter (December 1995)
Denitrifikations filter, Slangfilter & Magnetomrörar filter. (Februari 1995)
Erfarenheter av slangfilter (Juni 1994 )


Vilken koll du har Christian! Har du suttit o bläddrat o letat igenom nästan 9 år av premunationer eller har du fotografiskt minne?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jag tyckte att det var kul att det kom upp igen hadde ju som tanke för längesedan att testa denna metod med magnetomrörar eller slangfiltret så jag var bara tvungen att blädra igenom de alla nummer jag har 1990-1999

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som lekman har för mig att man har alkohol som kolkälla till bakterierna. Det finns säkert någon här som är kunnig i kemi
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...