Gå till innehåll

hållbarhet på alukar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

tror ni ett aluminium kar som är borrat och står på aluminiumställning håller när man fyller det med LS.
Kanske måste man ha akvariet stående på en hel fast yta(typ bänk) ? vad tror ni ?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då det skall funka se bara till att karet står på tex frigolit. Hadde själv ett 720 liters Dala Alu kar.
Hur långt är akvariet.??
150cm aluställning har 6st ben å 720 har 8st ben när man köper dom ifrån affärn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar lägga en köksbänksskiva mellan benställning och akvarie. På akvariets bottenglasruta mot bänksivan tejpar jag fast en 1 cm tjock frogolitskiva som hela karet vilar på. Jag inbillar mig att detta tar upp endel stötar + att skulle bottenglaset spricka så tar det några sekunder längre innan karet är tommt.
Stenen väger ca 1.5-1.7 kg/liter kan man ju gissa fast jag vet inte. Är karet stort hade jag nog valt en annan typ av beställning än aluminium. Ett 1000 l kar med benställning av Alu svajar betänkligt tycker jag jämfört med en kraftig stålkonstruktion eller dyl.

Min synpunkt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja eller så letar du rätt på en beg bänkskiva av perstorpsplatta. Gammalt köksbord av detta material eller köksbänk. Detta är även detta spånplatta men tål endel mer fukt vad jag förstår. Mina skivor är 2.5-3 cm tjocka. Finns ju rivningsfirmor som man kan hitta dessa billigt på.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja ta ingen spånskiva risk för att den reser/sväller. Bättre att hitta en bänkskiva etc.
Har du inte långt till en IKEA varuhus så har dom en hörna som kallas fyndhörna där man kan köpa billiga bänkskivor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja på ikea lär jag ju hitta något, blir säkert billigare med [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley1.gif[/img]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...