Postat 21 timmar sedan21 tim Hej på er!Senast jag var här var för över 10år sedan. Den gången 40 liter med externt filter och skummare. Varför jag hade det filtret vet jag faktiskt inte riktigt mer än att jag ville öka vattenvolym och filtrering såklart. Men frågan var om det egentligen gjorde skillnad. Så det testar jag nu.😁Postade nog aldrig här då för ville inte höra allt det vanliga om enklare med s...Det lilla systemet körde felfritt i nästan 3år tills värmaren sous vide kokte allt till en ljusgrön soppa vid oövervakad weekend.🤷🏼Försäkringsbolaget var medgörliga men ersatte inte de två clownerna för det var djur och hade ingen husdjursförsäkring. Det är ju ok men den stora mjukkorallen blev ersatt?!? Ok, så nu igång med ett litet nytt enkelt på diskbänken i köket precis vid vasken. Kan det bli bekvämare?Tänkte ett Fish only till en början.Första bakslaget kom direkt.Satte i 4,5kg CaribSea Life Rocks Original. Men ville inte ha sand på botten så hittade flata plattor i lösvikt på zooaffär i västra Skåne som har salt. Dessa skulle också aktiveras i vatten. Bild1.Men efter tre dagar blev vattnet mjölkigt och aktivt kol hade ingen effekt.Ett vattenbyte senare och efter tre dagar samma sak.Så ikväll åkte bottenlaget ut och nytt vatten. De plattorna var nog av rent kalkbruk . Blev inte bättre av all jag bröt itu dem. När jag tog ut dem hade de etsat sig fast i botten glaset. Det blev skrubb av botten och i med resten igen. Får se vad som händer men övertygad det var problemet.
Postat 1 timme sedan1 tim Författare Jepp, fortfarande kristallklart vatten. Skönt. Ska beställa en Tunze DOC 9001 så jag har den redo. Har ytvattenintag så då ut med den Aqael som jag har tills dess. Behöver förslag på bra belysning för nu blir det nog lite koraller också.Vill också nämna att utan detta forum tror jag ingen vågat ta tag i saltvatten. Så jättetack till alla guider, tips och råd.🥰🥰🥰
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.