Postat 11 februariFeb 11 Hej pĂ„ er!Senast jag var hĂ€r var för över 10Ă„r sedan. Den gĂ„ngen 40 liter med externt filter och skummare. Varför jag hade det filtret vet jag faktiskt inte riktigt mer Ă€n att jag ville öka vattenvolym och filtrering sĂ„klart. Men frĂ„gan var om det egentligen gjorde skillnad. SĂ„ det testar jag nu.đPostade nog aldrig hĂ€r dĂ„ för ville inte höra allt det vanliga om enklare med s...Det lilla systemet körde felfritt i nĂ€stan 3Ă„r tills vĂ€rmaren sous vide kokte allt till en ljusgrön soppa vid oövervakad weekend.đ€·đŒFörsĂ€kringsbolaget var medgörliga men ersatte inte de tvĂ„ clownerna för det var djur och hade ingen husdjursförsĂ€kring. Det Ă€r ju ok men den stora mjukkorallen blev ersatt?!? Ok, sĂ„ nu igĂ„ng med ett litet nytt enkelt pĂ„ diskbĂ€nken i köket precis vid vasken. Kan det bli bekvĂ€mare?TĂ€nkte ett Fish only till en början.Första bakslaget kom direkt.Satte i 4,5kg CaribSea Life Rocks Original. Men ville inte ha sand pĂ„ botten sĂ„ hittade flata plattor i lösvikt pĂ„ zooaffĂ€r i vĂ€stra SkĂ„ne som har salt. Dessa skulle ocksĂ„ aktiveras i vatten. Bild1.Men efter tre dagar blev vattnet mjölkigt och aktivt kol hade ingen effekt.Ett vattenbyte senare och efter tre dagar samma sak.SĂ„ ikvĂ€ll Ă„kte bottenlaget ut och nytt vatten. De plattorna var nog av rent kalkbruk . Blev inte bĂ€ttre av all jag bröt itu dem. NĂ€r jag tog ut dem hade de etsat sig fast i botten glaset. Det blev skrubb av botten och i med resten igen. FĂ„r se vad som hĂ€nder men övertygad det var problemet.
Postat 12 februariFeb 12 Författare Jepp, fortfarande kristallklart vatten. Skönt. Ska bestĂ€lla en Tunze DOC 9001 sĂ„ jag har den redo. Har ytvattenintag sĂ„ dĂ„ ut med den Aqael som jag har tills dess. Behöver förslag pĂ„ bra belysning för nu blir det nog lite koraller ocksĂ„.Vill ocksĂ„ nĂ€mna att utan detta forum tror jag ingen vĂ„gat ta tag i saltvatten. SĂ„ jĂ€ttetack till alla guider, tips och rĂ„d.đ„°đ„°đ„°
Postat 13 februariFeb 13 Hej och vĂ€lkommen tillbaka đKul projekt som blir kul att följa. Tips att kanske presentera lite av tanke/plan med invĂ„nare inkl typer av koraller för att bĂ€ttre kunna ge rĂ„d kring belysning.Verkligen kul att höra att du tycker att forumet Ă€r givande och hjĂ€lpt i att vĂ„ga ta tag i saltvatten!//227
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.