Postat 1 timme sedan1 tim Sökte men hittade främst gamla trådar. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att hålla bläckfisk eller cuttlefish? Jag följer några stycken utomlands som har dessa fantastiska djur, men undrar hur vanligt det är här(har sett några enstaka svenskar på nätet som haft dem men de trådarna har varit många år gamla), men hur är det numera?Minns att Triton och bromma blocks(kanske även akvarielagret) hade blåringad inne för många år sedan, men en sån är jag inte så sugen på 😂Jag bodde förut i Stockholm med nära till allt men här ute på landet har jag långt till närmsta akvariebutik och har inte längre koll på utbudet längre tyvärr.Vad jag förstått finns det några mindre arter (även av cuttlefish)cuttlefish som är lite mindre och kan hållas i lite mindre akvarium, går dessa arter öht att få tag på i Sverige?Dyker bläckfiskar öht upp i handeln idag?Undrar också ungefär hur stora akvarium de kräver, på nätet hittar jag väldigt varierande åsikter(har förstått att de grisar ner endel och behöver stora skummare mm men funderar över just storleken på burken).Har också läst att de kräver levande föda för att överleva (något med att halterna i deras blod av något ämne ändras om de inte får levande föda), men jag har sett många som matar med döda räkor, musslor med mera - stämmer det verkligen? Det kan bli lite svårt att fixa här i obygden. Kan levande guppy funka?Detta är bara något jag skummar på eftersom jag fastnat för dessa djur, men jag förstår att de kräver en hel del :)Och jag är medveten om att de kräver aktivering, att de är extremt rymningsbenägna och lever kort tid :)Tacksam för svar! 🐙❤️ Ändrat 1 timme sedan1 tim av Lutra
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.