Gå till innehåll

DSB vs Calcium värde


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Som många av er såg i en tidigare tråd så har jag haft extremt högt Ca värde i mitt akvarium den senaste tiden! Jag har trott att det har berott på den hemmagjorda levande stenen som jag har gjort. Men det har det inte varit utan det har varit mitt DSB som har varit boven i dramat.

Jag tog bort de 70 kg hemmagjord sten i mitt akvarium och bytte 25 % vatten ungefär. Därefter trodde jag att Ca halten skulle ha sjunkit radikalt efter 24 timmar men den låg fortfarande kvar på 1000 mg/l.

Då tog jag ett Ca prov direkt över bottnen på mitt sista DSB, jag har 2 akvarier kopplade i serie båda på 100 l med 50 kg sand i varje, och till min förvåning så fick jag ge mig när värdet översteg 2000 mg/l!

Mina DSB har fungerat mycket bra och hållit mina nitrat värden nästan på 0 ( under 1 mg/l med Seatest Low Range nitrat test), akvariet har inte varit igång så länge men jag har matat ganska mycket för att mina Clowner skall må bra och lägga bra rom.

Men den koldioxid utvekling som har blivit av DSBns nerbrytning har tydligen löst ut mycket stora mängder Ca som jag tyvärr inte har haft några koraller som har kunnat ta up.

Jag är nyfiken på om det är fler än jag som har sett något liknande i sina akvarier som har DSB?

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jag är juh som bekant en av dom med DSB. Jag har inte haft några sånna problem alls. vad är din DSB baserad på för sand? Sen så är det väll kvävgas som bildas vid anaerob nedbrytning vilket inte borde lösa ut nån ca.

Jag tycker det låter lite skumt att det är DSBn men så kanske det kan vara verkar juh som så iaf smiley6.gif

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag förstår så är det väl just det låga pH-et som gör att Ca fäller ut i botten av DSBn och förs ut i karet. Däremot så har jag aldrig läst att det skulle fällas ut i så stora mängder att det skulle kunna göra något för balansen i karet direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Altså det där med att lågt PH i de syrefria regionerna ska kunna påverka så mycket är en omöjlighet. För skulle det cirkulera så mycket vatten där nere för att fälla ut sånna mängder CA skulle regionen där nere inte vara syrefri. Om det är DSBn så tror jag det har att göra med materialet i den och att CAt fälls ut i de övre regionerna.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Björn att det inte kan ha löst ut nåt Ca i botten på DSB:n utan det måste ha skett i ytan. Jag tror att det bror på att den lilla mängd löst CO2 som finns i vattnet kan ha påverkat utfällningen. Samtidigt som jag har haft lågt flöde över min DSB typ 2-300 liter i timmen från mitt brädöverlopp. Jag har även haft små cirkulations pumpar i DSB akvarierna!

Det vattnet har ju varit ganska smutsigt då det kom till bädden och kanske att det bildades mer CO2 där på grund av den låga genom strömmningen, men samtidigt borde mina mangrove och caulerpa motverkat det!

Så lite mystiskt är det!

Jag har marmor kross som material i sandbädden en blandning av 0,1 - 1,6 mm grovt material, merparten av sanden är runt 0,2-0,8 mm ungefär. Jag frågade Ron Shimek om det var ok att använda marmor sand som material i en DSB vilket han tyckte var helt OK!

Så om han hade fel angående materialet så vore det ju tråkigt!

Men istället för att köpa dyra Ca reaktorer så kanske fler skulle fundera på att sätta upp små DSB:s!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska ta och fråga Shiemek om han har någon uppfattning om vad som kan ha orsakat det...misstänker att det är nog rätt många som skulle vilja ha en sån DSB som du har smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lilla jag vet om DSB är inte mycket. Har funderat att starta upp en ett flertal gånger. Det jag har fått för mig är att under hela bädden skall finnas stillastående vatten. Om inte så är den undre delen oerhört stillastående och att det skall vara själva vitsen. Anledningen till det är att där då kommer finnas gott om denitrifikationsbakterier (långt ord). Dvs bakterier som lever i en syrefattig miljö. Dessa bakterier tar upp NO3 (nitratets syre) för sin ämnesomsättning. Kvar blir kvävgas som bublar upp till ytan och ventileras bort. Nitratfilter. Om jag inte missminner mig galet så blir det en sur miljö i denna region (kemi av högre skolan. Hjälp) pH under 7 förmodligen runt 6 (andra vet bättre) och av denna anledning så börjar kalkstenen vittra och avge löst kalcium. Att denna process skulle avge så höga värden låter ju obra. Knappt man tror att det skulle vara fallet. Jag håller mer på din gamla egentillverkade levande sten. För att sänka en kraftigt hög nivå fungerar bara med ett stort vattenbyte. 25% är för lite tror jag.

Enkel mattematik: Ca 1000 ppm. 25% tas bort. Kvar är om man tillför osmosvatten 750 ppm. Men det gör man ju inte utan man tillför ju saltvatten med ca 350 ppm Ca. Altså 25% av 350 tillföres karet. = ca 88 ppm Ca. Resultat av 25% vattenbyte: Kvar är 750 + 88 = 838 ppm Ca.

Hm marmorkross föresten. Är den svensk? Låter ju lite smått otroligt att den skulle böja vittra i stora mängder. Den är ju stenhård. Kemiskt borde ju inte det betyda nått förståss. Om den är svenk (i princip behöver kanske inte heller det betyda nått) så innehåller den magnesium har jag för mig. Ibland kallad för dolomitkalk. Så av denna enfaldiga enmansdebatt kanske en test av ditt magnesium skulle kunna bekräfta tesen att det inte är din DSB som är boven. Då skulle du ju även ha höga magnesiumvärden kanske.

Ute och cycklar eller?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske inte att du är ute och cyklar! Men jag hade lika högt Ca värde efter att jag tagit ut stenen samt bytt 25 % vatten

Jag skall ta och kolla magnesiumet, men måste fixa ett test först!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett annat sätt kanske skulle kunna vara att lägga stenen i nytt vatten och låta stå någon dag och sedan mäta Ca på den så slipper du väl lägga ut pengar på magnesiumtest?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det fortfarande låter konstigt att det är DSBn särskilt nu när den var gjord av marmorkross. Men jag kan rekomendera dig att åka cirkulation i DSB akvariet!

Min DSB började må mycket bättre med lite fart på vattnet.

Jag misstänker fortfarande din hemgjorda levandesten. Som Peter J säger så kanske inte vattenbyten är så effektivt för att få ner CA, problemet med CA som är för högt är att man måste låta det sjunka av sig själv om man inte vill byta massivis med vatten. Sen tvivlar jag lite på testkittets säkerhet uppe i de där regionerna så du kanske inte ska lita blint på resultatet om det är 900 eller 1200.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt sant att testerna inte är att lita på!'

men jag hade mer än dubbelt så höga Ca värden nån milimeter över bottnen av DSB:t som fritt i vattnet!

Jag hade en vattenomsättning på säg 300 liter nytt vatten/timme i ca 2x60 l vatten i DSB:t. Det är ju 5 gånger volymen/timme

Sen hade jag cirkulationspumpar på ca 2x500l/h i mina 2X60 liter vatten. det är ju ca 8 gånger volym/timme.

Jag tror att det är ganska lagom med cirkulation genom 2 separata refugium med Alger och mangrove!

Men jag tror inte att jag orkar bry mig mer om min hemmagjorda sten nu. Jag har fått tag i riktig sten och lägger den hemmagjorda stenen till historien! Ett kul försök som jag nu ger upp! Det har kostat för mycket redan tycker jag, både i djur och pengar!!!!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...