Gå till innehåll

Ljud dämpning


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg



Jag har ett 780l Akvarium med inbyggd ljus ramp och sump och påfylnings kar under alltså ett möbel akvarum. min sambo tykte att det hördes för mycket porland och väsen av skummaren och pumpar. jag tyckte jag löste det biligt och bra.


tog isolerings matta som är fukt tålig (ett sorts skum plast med klister på ena sidaca 1cmtjokt)som man använder till att isolera lätta last bilar i skåp med. klädde sidor med och skar remsor och satte på på uttsidan av sump & påfylnings karetsatt även några i botten på akvariet med ej så att om det skule bli kondens och risk för dropar så la jag inga över vatten. Det blev betydligt tystare[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img]


Jag ska se om jag kan ordna litte bilder på akvariet & hur det ser ut.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Både ja & nej På grund av den isolerar från värme från ut sida men den behåller värmen från skåp men jag har öppet hella bak sidan så det kan ströma bort där. sedan står mitt akvarium i källar så jag får kylla från väggen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit inne på samma ide, men ej hunnit dit än.
Jag har sneglat på något liknande,
fast isolering till bilar när man bygger högtalare.
Det finns en mäng olika storlekar, tjocklekar, desiteter, m.m.
Det finns bl. a. på Micro.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag jobbar på Bilia så jag fick det där igenom. men det fins hosandra reservdels butiker till bilar. använs som isolering& ljuddämpande. se till at du får den som är i skumplast och ej den som ärtygaktig
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det borde funka med noiskiller som man använder å sprayar karossen med när man bygger billjud för att ljuden inte ska smita ut från bilen detta finns på spray burk och blir en tjock massa.
Bara en tanke
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars har vi ju blymattor, de funkar bra att isolera med, har inte testat till akvariet dock. Nois Killer har ju en tendens till att lossna efter ett tag, och gillar ju inte vatten, i alla fall inte i min bil.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...