Gå till innehåll

Söt nybörjare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg



Hej Forumet


Jag har pysslat lite med söta akvarier i det lilla formatet i några år (upp till 250 liter), och har nu börjat skissa lite på mitt nästa projekt. Det ligger ett par år framåt i tiden, men eftersom mitt nuvarande akvarium (ett litet malawibestånd) lever och har hälsan ser jag inte det som ett problem.


Vad är då projektet? Det stora projektet är att bygga om ett vardagsrum därhemma, och i samband med det är jag inne på att anlägga en riktigt seriös tank. Den skulle bli i storleksordningen4-6 meter lång 0.8-1.4 meter bred och ca metern djup enligt grundidén. Rummet i sig ska klinkras och även förses med en utloppsventil har jag tänkt. 5 kubikmeter vatten leker man inte med om det ramlar ut i ett rum tänker jag mig.


Fråga nummer ett: Vilka material är tänkbara att jobba med? Jag hade inte tänkt bygga allt i glas eftersom skissen inbegriper ett par prång som jag skulle vilja använda. Är jag infantil som ens tänker tanken på att bygga ett så stort akvarium, eller är storleken oväsentlig sånär som för betydelsen av en läcka? Bokreferenser för en akvariebyggarnovis mottages tacksamt.


Fråga nummer två: Vilka problem/fördelar skulle det medföra om man fick för sig att bygga upp en Skagerackbiotop jämfört med ett revakvarium? Kan man tex slippa bygga en kylanläggning, eller kommer det att vara ett krav? Eventuella referenser mottages även här tacksamt.


Fråga nummer tre: Ett av de potentiella problemen med ett såpass stort akvarium är de stora mängderna vatten som rimligen borde behöva bytas. Även om vattenbytesmängden inte växer linjärt med tankstorleken så torde den ändå växa. Jag funderar därför på några alternativ för att göra ett automatiskt vattenbytessystem där ett visst flödefräscht saltvatten tillsätts kontinuerligt. Någon som har erfarenhet av vad som fungerar och inte fungerar i den vägen? Rent idémässigt kan jag tänka mig ett par konstrunktioner för reglering av salthalt som känns hyfsat robusta, men det kanske finns billiga och bra prylar att handla?


Någon som skulle vilja bolla lite med någon eller flera av ovanstående frågor? Känns som att det här borde vara forumet för det.


Ha det väl.


/Robert
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant projekt! Har själv skissat lite på ett STORT akvarium, men har väl insett att det kanske är lämpligt att bygga/köpa ett hus innan[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img]

Vad gäller Skageracksbiotopen så är en kylanläggning nödvändig i och med att de arter som finns i våra närvatten är anpassade för det klimat vi har, vilket medför att de inte överlever någon längre period i för varmt vatten, normal rumstemperatur blir för varmt. Däremot behöver du inte köra kylanläggningen året runt i och med de naturliga temperaturväxlingarna som djuren är vana vid.

En väsentlig fördel med en Skagerackbiotop är förstås att det innebär en avsevärd ekonomisk besparing i och med att du inte behöver levande sten, särskilt avancerad belysning och att alla djur du vill ha i karet metar du upp, fångar med håv eller plockar för hand. En nackdel kan sägas vara att färgskalan på våra nordiska djur inte är fullt lika intressant och omväxlande som korallrevsdjuren.

Såg nån bok om nordiska biotopakvarier för några år sedan, kommer inte på just nu vad den hette bara...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Robert
Läcker tank, den idéen måste du bara genomföra !
1.[url]www.reefcentral.com[/url] har ett speciellt forum för stora tankar, där kan du nog få idéer hur du ska bygga. Ska du platsbygga så tror jag att gjuta den i cement är det enklaste.
2.En skagerackbiotop kommer nog troligen att kräva en kylanläggning pga värmen på sommaren. Kolla med någon av de stora utställningskaren, dvs skansen,oceanium,kolmården osv.
Ska du ha ett revakvarium så krävs det ju ganska mycket teknik,, dvs ljus , filtrering ,pumpar osv .
3.Angående vattenbytena så behöver du troligen inte byta speciellt mycket när det väl har blivit stabilt

Detta är nog något jag också tänker försöka genomföra när jag väl skaffar ett hus, drömma kan man ju göra redan nu !
Kämpa på
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sak å tänka på är avdunstningen ifrån ett så stort kar
här är en [url="http://www.diskusjonsforum.no/akvariet/showthread.php?s=206fb109deedc183c39cccefb87efe67&threadid=1639&perpage=30&pagenumber=1"]Länk[/url]
han byggde ett 3000 L kar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske bra att lära sig lite om saltvatten innan man börjar med det andra? Det finns många som kör saltkar på 200 liter och uppåt som aldrig byter vatten. Så vattenbytena i ett så stort kar kan du förmodligen sköta själv utan problem. Byt typ 1/20 en gång i månaden så räcker det.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma Material? Här gäller det att tänka till, bla. vid val av epoxyfärg (bör vara veriferat att denna fungerar i salt). Och som Jimmy säger rostfritt är inte att tänka på.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Hej allihopa. Kul med en massa svar!


Kunde just tänka mig att kylning skulle behövas, nåja det ska väl gå att lösa. Som Stefan säger kanske det räcker att kyla halvårsvis för att ge djuren lite vila (och dämpa ut eventuella parasiter). En bra idé kunde vara att kyla vattnet sommartid kanske, då vill man ofta ändå få ner temperaturen inomhus...


Vad gäller färgskalan på den nordiska marina faunan, så är det ju långt ifrån korallrevsklass, men samtidigt ska man komma ihåg att det finns en lång rad arter med fin färgprakt även här. Blågyltan är praktexemplaret naturligtvis, men även Berggyltan har samma klass om den kommer i lekdräkt. Man får ju inte plats med så många stora fiskar som gyltor, men fina är dom. Bland de mindre fiskarna finns ju hela gänget av havs- och kantnålar som också har vackra färger. På botten skulle man kunda tänka sig trollhummer om den vanliga hummern känns för blek - eller varför inte både och? Anemoner ska vara svåra har jag förstått, men ett försök med Havsnejlika skulle definitivt lyfta färgschemat. Läderkoraller är också fina. Och... Och... Som ni förstår är det inte färgschemat i första hand som intresserar mig - då hade det naturligtvis blivit korallrev.


tropfrog: Med det andra, menar du då automatiska vattenbyten och liknande, eller menar du akvariebygget som helhet? Naturligtvis måste jag lära mig mycket mer om alla saltspecifika aspekter innan jag går vidare, men även om regleraspekter på så stora system - borde man tänka annorlunda när det gäller pumpar och filter tex.


Som jag sa så ligger det här projektet en god bit framåt i tiden, så jag har gott om tid att förkovra mig. Jag kommer säkerligen att återkomma med mer exakta ritningar vad det lider - syftet nu är framförallt att dels kolla hur rimlig idén är som sådan, och dels göra en mycket grov uppskattning om vad det skulle kunna kosta att bygga det. Tack för alla svar så långt!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För kylning finns det en idé som jag i samband med planering för ett kallt sötvatten som aldrig blev av stötte på.
Om man har tillgång till egen trädgård, vilket nog är fallet med ett kar i den här klassen, så kan man gräva ner ett antal meter slang i trädgården på 1-2 meters djup och pumpa vattnet igenom denna. Det gäller bara att man ligger under frost djup på vintern och under "värmedjup" på sommaren. I Tyskland så fanns det någon som jag hörde om som kört detta med bra resultat.

Om man vill dra detta längre för att kyla riktigt ordentligt under vinterhalvåret så kan man dra en extra slinga på ett grundare djup som man kör glykolblandat vatten igenom till en "kylare" som man sänker ner i akvarievattnet.

Problemet med att kyla ett akvarium mycket är eventuell kondens som kan bildas på rutorna under varma dagar, men det är väl kanske inget större huvudbry.

Eller så kan man ju ta den enkla vägen och köpa ett kylaggregat för 25 000 [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley17.gif[/img]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Kylning


Om du ändå ska bygga dig en såpass stort kar kanske du även bör tänka stort på kylningen köp en frysbox (begangnad kostar inte mycket) dra x meter slang igenom den samt en stor pump... x=temp lång slang lägre temp kort slang högre temp... detta kanske är en sak att tänka på samt så drar den inte mega mycket ström om du köper en strömsnål... en upo kanske =)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frysbox eller Kylskåp är inte så lämpligt att använda eftersom dessa inte är gjorda för att konstant kyla.
Kompressorn brinner slut rätt snabbt när den får gå 24/7, det går att förlänga livslängden genom att kyla kompressorn med fläktar, men problemet kvarstår att den går sönder.

Det finns flera som provat detta och kommit fram till samma slutsats, men kan ju vara en billig kortsiktig lösning med begagnad frys.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Idén med ytjordkyla känns tilltalande. Tanken kommer ha en kortsida mot en yttervägg. Då kan man ju passa på att lösa det mindre problemet med ett bräddavlopp den vägen också. Återstår bara att anpassa slinglängd efter önskad kylning, och pump efter önskad slinglängd. Åsså djupet förstås.


Man kanske skulle ta och gå ut och gräva ner ett par gamla utomhustermometrar på olika djup. En sak är säker - någon djup tjäle har jag inte, så det blir inte fråga om några 2 meter. Snarare handlar det nog om att kunna åstadkomma iallafall en viss kyleffekt under de hetaste sommardagarna. För jordkällare pratar man ofta om 80-90 centimeter, har jag för mig - det kunde vara ett riktmärke.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...