Gå till innehåll

Vilka pH värden har ni?


pepe

Rekommenderade inlägg

Är totalny på kalkreaktor. Har precis kopplat till min Deltec P500 (inköpt sen över ett år tillbaks...)

Har svårt att hitta bra information för färska idioter som mig. Hehe. Hittar djupgående artiklar om pH och vad det egentligen är och vilka kemiska reaktioner som sätter igång i akvariet... Fast tycker det är svårt att hitta den mest enkla informationen...

Har nu en CO2 flaska som är kopplat till en manometer. (Denna har 2 olika måttfönster- vad ska dom stå på?)

Denna är igen kopplat till en magnetventil som styrs av en Aqua Medic pHcomputer. Vidare är det en backventil som är kopplat till en bubbelräknare som är kopplat till det jag tror är CO2 inloppet på kalkreaktorn...

Vilket pH har ni i era kar??

Har ni pHprobben (eller vad den nu heter- den man mäter pH med...) i akvariet eller ner i kalreaktorn? Vart vill man helst mäta pH? Och vilka värden är den som gäller? Vilka värden ska magnetventilen öppnas och stängas på?

Hmm... Tycker det här är otroligt kompliserad... Hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är totalny på kalkreaktor. Har precis kopplat till min Deltec P500 (inköpt sen över ett år tillbaks...) h
ar svårt att hitta bra information för färska idioter som mig. Hehe. Hittar djupgående artiklar om pH och vad det egentligen är och vilka kemiska reaktioner som sätter igång i akvariet... Fast tycker det är svårt att hitta den mest enkla informationen...

Jag hade samma problem när jag körde igång min för ett halvår sedan. Vet egentligen inte om jag är rätt man att svara men……

Har nu en CO2 flaska som är kopplat till en manometer. (Denna har 2 olika måttfönster- vad ska dom stå på?)

Den ena visar trycket i flaskan, dvs du kan se hur mycket CO2 som finns kvar. När flaskan är full har jag för mig att den brukar stå på 60 bar. Den andra visar hur mycket tryck du släpper på magnetventilen och det brukar för mig vara ca 2 bar.

Denna är igen kopplat till en magnetventil som styrs av en Aqua Medic pHcomputer. Vidare är det en backventil som är kopplat till en bubbelräknare som är kopplat till det jag tror är CO2 inloppet på kalkreaktorn...

Här finns manual om du inte har någon: http://www.simontorp.se/pdf/Deltec%20PF500-600-600S-1000.pdf

Vilket pH har ni i era kar??
Har ni pHprobben (eller vad den nu heter- den man mäter pH med...) i akvariet eller ner i kalreaktorn? Vart vill man helst mäta pH? Och vilka värden är den som gäller? Vilka värden ska magnetventilen öppnas och stängas på?

Givaren till Ph-computern bör sitta i kalkreaktorn. Mediat börjar släppa ifrån sig ca under ph 6,5. Mellan 6,0 och 6,5 tror jag det är lämpligt att ligga. Man vill ju ”sura” ner vattnet så lite som möjligt i akvariet. Lämpligt brukar vara ca 1 bubbla CO2 i sekunden i bubbelräknaren. Cirkulationen genom reaktorn bör ligga så att det droppar fort men inte så mycket att det rinner. Och den interna cirkulationen ska vara så att mediet sakta rör sig, det får inte ”flyga” omkring.

Hmm... Tycker det här är otroligt kompliserad... Hehe

Det var min känsla också i början men om man läser vad man kommer över och testar sig fram så går det upp ett ljus vart efter.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket! Jättebra svar!!

Nu en akut fråga- satte igång kalkreaktorn igår kväll. Nu är ju hela karet vitt.... Ska reaktorn vara igång ändå? Är det normalt och ofarligt, eller???

Fast problemet med den instruktionen från Simontorp är att det är en Deltec PF500 medan jag har en årgång innan den- en P500, så den har ju inte samma ingångar....

Har dock en sån öppning längst upp som står nummer 6 på på ritningen. Ska den vara öppen? Bara för att lufta?? Öppnar jag den kommer vatten ut....

Men vad har ni för pH i akvariet?? Har hört att man ska ligga på pH 8,1-8,3. Hur får man upp pHt i karet? Har ju pH7,58 nu....

Och en sak till: man ställer in pH computerna så den drar in CO2 om pH är mellan 6,0 och 6,5 i kalkreaktor, men stängs av om den blir under 6,0? Eller....????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket! Jättebra svar!!

Nu en akut fråga- satte igång kalkreaktorn igår kväll. Nu är ju hela karet vitt.... Ska reaktorn vara igång ändå? Är det normalt och ofarligt, eller???

Sköljde du mediet odentligt?

Har dock en sån öppning längst upp som står nummer 6 på på ritningen. Ska den vara öppen? Bara för att lufta?? Öppnar jag den kommer vatten ut....

Om det är den som sitter på toppen (med en röd plugg i) så ska ph-givaren i där.

Men vad har ni för pH i akvariet?? Har hört att man ska ligga på pH 8,1-8,3. Hur får man upp pHt i karet? Har ju pH7,58 nu....

Ditt ph är väldigt lågt. Jag tror man ska se 7,9 som en nedre gräns. Det finns buffers att köpa men det går också att åstadkomma med andra medel. Någon annan här kanske kan ge ett bättre svar än vad jag kan?

Och en sak till: man ställer in pH computerna så den drar in CO2 om pH är mellan 6,0 och 6,5 i kalkreaktor, men stängs av om den blir under 6,0? Eller....????

Om du ställer den på t.ex 6,5 så ska den slå på magnetventilen om värdet är högre. Om du sen ställer hysterix till t.ex. 0,3 så slår den av när ph sjunkit under 6,2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...