Gå till innehåll

Centropyge aurantia. Erfarenheter sökes.


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Hallå. Kommer troligen inom kort få hem en Centropyge aurantia men har ingen större koll på hur de kan funka i revkar. Informationen på nätet är minst sagt sparsam, då detta är en hyfsat ovanlig fisk. Jag har dock läst i några böcker osv att den ska funka rätt bra i revkar och att den är sjukligt blyg.

Är det någon här på guiden som har erfarenhet av denna fisk, så hör gärna av er.

Mvh/Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detta ! men jag har haft en sådan i mitt kar i två dagar för ett år sedan !

men han blev inte långlivad här hos mig " men under dessa två dagarna så var han som en lite ängel .

men som det är med sådanna fiskar så kan man få vissa individer som är snälla emot koraller o så när andra inte är det ! men de e en helt underbar fiska som inte är så lätt att få tag i här nere iallafall !! lycka till med ditt köp om det blir så / mvh micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Per

Jag har haft min nu i 5 års tid i ett väl inkört och moget revakvarium med mycket grottor, skuggiga partier och rikligt med levande sten.

Auarantia rör vare sig SPS, LPS, mjukkoraller eller polyper. Äter div mindre kräftdjur samt fryst foder såsom artemia, mysis etc...

Är skygg och visar sig ogärna i starkt ljus, vilket är synd för den är mycket vacker. Den jag har är ca 6 cm lång.

Mitt exemplar kommer ifrån Sri Lanka export (Maria angelfish). Har varit mycket tålig. Lever utan problem med andra klart mer robusta fiskar i ett 1000L akvarium. Viktigt tror jag är att akvariet är väl inkört och med en rik fauna (smådjur).

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...