Gå till innehåll

Caulerpa


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej

köpte en hel del Caulerpa pga ganska hög nitrat o phosfat.
Tryckte ner det mellan o bakom stenen behöver Caulerpa mycket ljus för att överleva? för jag vill juh inte att en allt ska rutna och bilda änu mer phosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa är som alla växter beroende av ljus, mängden ljus påverkar tillväxt.
Står den mörkt så dör den långsamt bort, i skugga så växer den långsamt osv.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det finns en hel del växter som överlever i skugga tex anubis och en hal del andra akvarieväxter. men min Caulerpa sticker juh upp en hel del ovanför stenen men 70% av den ligger mellan stenarna.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa behöver ljus , ta fram den i ljuset eller ännu hellre lägg den i sumpen och belys kraftigt så blir det lättare att skörda
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart köper man Caulerpa egentligen? Har tittat runt lite smått bland butikerna men inte sett någon som haft det till försäljning..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa är en macroalg och säljs inte, de flesta som har Caulerpa rensar och kastar bort.
Har de lite som växer i ett kar så kan man nog ofta få ett knippe.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du vägarna förbi Sollentunaområdet så skicka ett PM så kanske jag har lite till övers från min sump, det har börjat ta sig efter bytet av lampa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror ni 1st 18w blir för lite ljus för sumpen? (H60cm)Tycker det "strålar" på rätt bra ändå när jag tittar på mangroven som står där inne... vore synd om jag varit för snål på armaturerna....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina mangrove trivdes med två 18w men nu har jag börjat ha tänt dyngnet runt för caulerpans skull å det verkar dom inte gilla riktigt blir bruna på bladen men dom vänjer sig nog
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Dom torkar ut alltså....[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley5.gif[/img] Knepigt det borde vara värmen inte ljustyrkan som skapar detta problem, inte ljustyrkan av 2 vanliga rör iallfall... en bra bit över 12H/D borde dom ju iallfall klara. Menvarför pressar du dom så extremt hårt?[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley3.gif[/img] Speciellt med tanke på att mangroven faktiskt gör stor nytt oxå.. kanske mer än caulerpan?


Att Mangroven klarar sig med ett rördet vet jag,


men jag undrade om övriga invånare i sumpen klarar sig med bara 1st vanligt 18w? Tänkte oxå haCaulerpa m.m
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick tipset att belysa caulerpan bara på natten i sumpendå håller man upp ph värdet nattetid i karet! jag har en gammal skrivbords armatur halogen lysrör på 11w tror jag det är det växer bra
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte risk att caulerpan förökar sig å det blir nått konstigt geg av altihop har läst nåt om det om man har tänt i perioder har man däremot tänt dyngnet runt så skad et inte vara några problem.
Svårt att kompensera för båda.
Vist räker det med ett rör iallafal för caulerpan mangroven vet jag inte men sätter man dom rakt under så ska det väll inte vara några problem
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok provar som det är då med bara ett , hoppas det duger [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley1.gif[/img]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Att köra med belysning bara vissa tider innebär att det finns risk för att caulerpan förökar sig och att avfallsprofukter släpps i vattnet (gulämnen), så detta är ej att rekommendera.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



och gäller inte det vissa arter av caulerpa ? heller gäller det alla olika sorter ! hmm varför blir det inte så i mitt kar då där caulerpan växer vilt på en sten ?


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Kolla här bl a: [url="http://www.ecosystemaquarium.com/html/tyree1.html"]http://www.ecosystemaquarium.com/html/tyree1.html[/url]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



som sagt


"If you intend to use a more natural day and night cycle, it would be better to run the Caulerpa refugia lights during the corals night period. This would help stabilize pH and dissolved oxygen levels."


tack för länken föresten mycket bra !
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Jag upplevde själv att det var en avsevärd förbättring att köra med belysning dygnet runt. Tycker denna sammanfattning beskriver det ganska bra:
"This system uses algae in a somewhat different manner from algal turf scrubbers. First, this algal bed in the sump is illuminated 24 hours per day by four fluorescent tubes. That is, the lights never go off above the sump. This has resulted in some interesting results. First, the wild pH fluctuations that I have seen on other systems do not occur in this system. The pH only fluctuates .2 during the course of the day. Also the oxygen levels within the tank do not drop at night, as the caulerpa does not become an oxygen consumer. Also, after several years of growth in each system, the caulerpa in the filters has never crashed and gone into sexual reproduction. As a result none of it has found its way into his main tank, which has been a problem in some other algae filtration systems. Even more interesting than this, however, is the clarity of the water. In many reef tanks that I've seen that contained even small amounts of algae, over time the water would become yellow. However in these tanks the water was crystal clear. This may be a result of the 24-hour light cycle, because not having a dark cycle may prevent the production of gelvin (yellowing compounds), which are thought to be a product of algae's chloroplasts breaking down at night and being released into the water"
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske skulle prova att ha mangroven i karet men då syns dom fula röterna men då är det ju lagom med bel.
Några ideer eller tror ni dom vänjer sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jimmy är du säker påatt dom är bruna och inte röda? Visst bladen bör ju ändå vara gröna men jag misstänker att ett inslag av rött inte är omöjligt eftersom träslaget är rött... Kollat noga på mina och ser bara en viss skiftning kanske mot det röda hållet, men bladen känns inte det minsta torra....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...