Gå till innehåll

Död LS


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg



Hej ! Jag har en kompis som la av med saltvatten för ca ett år sen. I sitt kar hade han 60 Kg levande sten som han där efter bara lade i en tunna utan vatten...


Min fråga är om den döda levande stenen går att använda igen i ett nytt kar som snart skall startas upp, eller om det bara är till att skippa den och köpa helt nytt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den går ju helt klart att använda som utfyllnad, blanda typ 50/50, efter nått år bör den döda levande stenen vara i stort levande igen.

Se bara till att den döda levande stenen får tid på sig att bli kurerad innan du startar på allvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du starta ett helt nytt akvarium så lägg i stenen + ny LS.. Så kommer den äldre stenen att sakta läkas/kurreras. Det tar tid, och du får räkna med kraftig skummning.
Hade det varit jag och sugen/otålig som jag är. Skulle jag starta upp ett huvud kar med ny levande sten och köra igång ett fungerande system. Den dåliga/döda stenen lägger du i ett annat akvarium/balja- några köpta fina LS, tempererat vatten och senare efter några veckor ett lysrör som du tänder kort tid/per dygn. Öka tiden/per dygn därefter.
Sen skall organismer sakta befolka stenen.
Då kan du lägga i LS i huvudkaret (eller sumpen om du föredrar det).
Tänk på att LS:en har olika organismer beroende på stenens läge- Ljus sidan/ mörk sidan. Så lägg alltid sten efter hur de legat förr (gå efter kalkalger å annat).

Nån annan som har synpunkter?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Jag tackar för all info, vad skulle man göra som nybörjare utan detta forum, har lusläst snart alla trådar efter info..


Jag har nyss köpt ett 576L helglas akvarium som jag tänkte starta upp med saltvatten "Första saltvattens karet".Har byggt en egen sump på 150L i glas som passar perfekt i benställningen. Och nu i veckan får jag akvariet borrat så jag kan börja koppla ihoppa systemet.


Så mitt första mål är att få igång det hela systemet med "vatten/salt/korall-sand/skummare/retur-pump" och låta det rulla på ett tag och där efter kommer jag köpalevande sten till jag nått mitt mål, hur jag vill att det skall se ut, tippar på att man får ta inköp av levande sten under en 3 månaders period med tanke på priset :) , så hela projektet innan jag stoppar någon fisk/korall i det lär hamna på en 5-6 månader..... Tar det gärna på längre sikt och får allt att funka så man inte skyndar iväg och misslyckas totalt...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inte så länge man handlar av säljare som vet av erfarenhet att stenen är god! Säger säljaren att de haft dessa lådor ouppackad i deras ägo några dygn så ska det vara så. Lådor som är bra packade- från början till slut, skall hålla mycket god kvalité 10dygn utan problem! Sen finns risken att djur/organismer vid det yttre lagret dör.. Men stenen är full av porösa håligheter som hålls fuktiga länge.
Det som kan dyka upp är allt från: krabbor, nakensniglar, koraller, svampar, alger, sjöstjärnor osv.....
Så har man chans att köpa en låda oöppnad.. Visst, ingen i Sverige vet vad som väntas när öppning sker hemma,. men det är tjusningen.! Det som är garanterat är 25kg sten som packats i indonesien. vinst eller högvinst!
Det finns de som skakat sin sten och det rammlar ut saker, andra stenar döljer sitt och det kan dyka upp nya saker flera månader senare. Mina stenar har gett mig snäckor, nya kalkalger, krabbor (som tyvärr dog efter massa strul med akvarie byte).

Chrille: Efterfrågan är stor på stenarna (fast priset på ouppackad låda är hög), hör efter med en handlare nära dig!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fel med att ta en ouppackad låda låter väldigt intresangt skulle helre köpa det än den söndertvättade stenen i butik som knapt inehåller nånting.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



bäste KH,större delen av mitt inlägg föll bort,men ungefär så här lydde resten!


När det gäller LS så är det så här enligt mitt sätt att se saken:


Precis som med fisk är det snabbast möjliga transporter som gäller,helst skulle stenen fraktas i vatten hela vägen-men detta är inte kostnadseffektivt.Tumregeln är att ju längre transport,desto mer av"stenen" dör.
2.ej "kurerad" sten är billigare att köpa än kurerad sten som i princip kan läggas direkt i karet.
3.köp inte mer sten än du kan ta hand om åt gången,eftersom för mycket sten övergår i att bli en belastning.
4.det är säkert mycket spännande saker på o-kurerad sten, men också massor som du inte vill ha typ:fireworms,aptasia,mantisräkor och dom här små vita sniglarna som förökar sig som ogräs (minns inte namnet) mm.
5. I Indonesien förekommer fortfarande massor av cyanidfiske+att stenen oftast slängs upp på stranden och ligger där i solen hela dagen,så jag är tveksam till om det är rätt ställe att ta sten från!
6.Lukter det illa:lägg det inte i karet!!!
Så om en handlare talar om för dej att stenen mår bra av att stå ytterligare ett par dagar på hans lager utan vatten,så ska du nog förutsätta att: 1.Han eller hon åker till jobbet på en kvast 2.han har ingen aning om vad han snacker om! 3. Han med dej skämta Aprillo!


Nu blev det mycket världsmästarsnack!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Addonic,lägg i sten från början-tomkörning av karet med bara vatten ger ingenting. Kör utan skummare första 7-14 dagarna.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...