Gå till innehåll

To Sump or not to sump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg



Jag kan inte bestämma mig ifall jag ska köra med sump eller inte. Mitt kar är ju inte borrat så det får jag göra själv men jag är osäker på ifall jag behöver en sump. Mitt kar är på 320 liter och inte startat så ännufinns chansen att ångra sig. Jag vet att fördelen med sump är att man får mer volym, man kan gömma saker där, det är lättare att komplettera med mer teknik.Men behöver man denna extra teknik såsom kalkreaktorer osv?

En annan sak jag tänkte på är att min bänk är gjord av spånskivor klädda med faner, kan denna slå sig om man kör med sump? (Jag kanske inte kan ha sump ens[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley5.gif[/img])


Jajja jag är ju som sagt nybörjare och man vill ju inte ångra sig när man fått i allt i karet. Ni som är gamla i gemet kan väl säga vad ni skulle göra.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Måndag nästa vecka kommer jag att få hem mitt nya kar och jag bestämde mig tidigt att det skulle vara borrat samt med sump. Hade tidigare ett 375 liters kar som inte var borrat och det gick ganska hyfsat. Nackdelarna är däremot alldeles för många jämtemot ett borrat.

1. Nästan 1/4 av akvariet upptogs av utrustning som syntes och förstörde det totala intrycket av karet.

2. Smutsen i saltvatten samlas oftast på ytan så när man har ytavrinning hamnar det mesta ner i sumpen som skummaren senare lättare/effektivare får bort.

Det är väl det jag kan komma på nu för tillfället, samt att utrustningen kan gömmas på ett bättre sätt.
Ifall du inte har bestämt dig förrän nästa vecka så kan du ju kika på mitt projekt jag kommer att starta nästa måndag med bilder och inlägg på hur jag kommer dra ledningar/uppbyggnad av stenen/ kostnader och liknande. En nybörjarguide helt enkelt med pris och allt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,