Gå till innehåll

To Sump or not to sump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg



Jag kan inte bestämma mig ifall jag ska köra med sump eller inte. Mitt kar är ju inte borrat så det får jag göra själv men jag är osäker på ifall jag behöver en sump. Mitt kar är på 320 liter och inte startat så ännufinns chansen att ångra sig. Jag vet att fördelen med sump är att man får mer volym, man kan gömma saker där, det är lättare att komplettera med mer teknik.Men behöver man denna extra teknik såsom kalkreaktorer osv?

En annan sak jag tänkte på är att min bänk är gjord av spånskivor klädda med faner, kan denna slå sig om man kör med sump? (Jag kanske inte kan ha sump ens[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley5.gif[/img])


Jajja jag är ju som sagt nybörjare och man vill ju inte ångra sig när man fått i allt i karet. Ni som är gamla i gemet kan väl säga vad ni skulle göra.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Måndag nästa vecka kommer jag att få hem mitt nya kar och jag bestämde mig tidigt att det skulle vara borrat samt med sump. Hade tidigare ett 375 liters kar som inte var borrat och det gick ganska hyfsat. Nackdelarna är däremot alldeles för många jämtemot ett borrat.

1. Nästan 1/4 av akvariet upptogs av utrustning som syntes och förstörde det totala intrycket av karet.

2. Smutsen i saltvatten samlas oftast på ytan så när man har ytavrinning hamnar det mesta ner i sumpen som skummaren senare lättare/effektivare får bort.

Det är väl det jag kan komma på nu för tillfället, samt att utrustningen kan gömmas på ett bättre sätt.
Ifall du inte har bestämt dig förrän nästa vecka så kan du ju kika på mitt projekt jag kommer att starta nästa måndag med bilder och inlägg på hur jag kommer dra ledningar/uppbyggnad av stenen/ kostnader och liknande. En nybörjarguide helt enkelt med pris och allt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Det viktiga som jag ser det är att få med ytvattnet, men det går ju även att lösa utan sump. Har själv ett 320 liters hörnakvarie som jag har borrat och bänken som är till (i fanerad spånskiva) har inte slått sig.
Kalkreaktor är ju väldigt bra om man har mycket och krävande koraller, men annars funkar det helt ok med tillsättning av t ex kalkvatten. Störtsta fördelen med en ca-reaktor är nog att det blir mindre underhåll och billigare (i längden).
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Absolom : jag kommer inte att starta mitt förrän om några veckor så ditt bygge kommer ju perfekt. Ser verkligen fram emot en massa bilder osv, super!!!


Niklas: Är det ett Aquael akvarium du har? Och isåfall har du plockat ut iläggsskivan eller fick du plats med sump endå?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, stämmer bra, ett aquael hörnakvarie med välvd framruta. Har mittstaget kvar, men tagit bort de horisontella skivorna och har 2 st sumpar en på vardera sida av mittstaget, vilket ger en sump på ca 100 liter tillsammans. Skummare och levandesten i den första sumpen och DSB och algfilter (caulerpa) i den andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 312liters utan sump som funkat bra i snart två år. Jag får ingen ytfilm, vilket torde bero på kraftig strömning och den lilla tunze-osmomatens ytavrinning. Om jag skulle starta ett nytt akvarium skulle jag göra det utan sump :) Men det är en smaksak vilken avvägning man gör.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten :) , ett refugium skule jag vilja ha om jag hade plats. Men då skulle det stå bredvid och i princip vara ett akvarium till och inte en maskinpark.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Om man vill få ytavrinning utan sumpså delar manav akvariet i 2 delar eller?Om vatten nivån i sump delen är mycket lägre än i själva karet så borde det låta rätt mycket när vattnet rinner ner. Kan man reglera detta eller bygga det smart så man blir av med oljuden?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrining är ju bara att dela av ett hörn med en glas skiva om du försöker luta den lite så kommer det inte att låta så mycket.
Men om du bara ska ha ett hörn så skulle jag nog skaffa automatisk vattenpåfyllning eftersom det int kommer att få plats så mycket vatten där i utan du får fylla på varje dag.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...