Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 börjar få lite mycket alger blir bubblor på stenarna och där blir det alger sedan kollde fosfat värdet det låg på ca 1.0 kan det vara det som orsakar alger? Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 Hej, Ojdå, det var högt...hur mår korallerna? Fosfat gynnar alger så visst kan det vara en orsak. Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 korallerna ser ut att må bra undrar bara hur man tar bort fosfat efektivast? Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 Odla macroalger Minska näringstillförseln(matningen) Filtrera med Rowaphos eller liknande Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 Se till att din skummare fungerar bra. Rengör den ofta, helst 2 ggr/vecka. Effektiv skummning är bra mot fosfater. Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 Hej, Tyvärr tar skumningen inte bort alls så mycket fosfater som man kunde önska. Det som är a och o när det gäller fosfater är att minimera inputsen och maximera outputsen. Alltså mata lite (givetvis utan att djuren bli anorektiska) och se upp med vissa typer av foder och sug ur skit (detritus) som ligger på botten. Se givetvis även till att skumningen funkar bra. Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 Rowaphos är också grymt effektivt. Iaf för mig...även om jag tycker att algtillväxten gick upp en aning när jag var i Australien. Undrar vad syrrorna matade med egentligen.... Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 Vissa frysfoder innehåller enorma mängder fosfat - det kommer (enligt rykten) från bindmedlet som används!? Mätte exempelvis min frysta artemia och mitt test visade högsta möjliga testvärde! Det lokala parti med levande sten som figurerar i Örebros akvarieaffärer lär också innehålla mycket höga fosfatvärden enligt några köpare - kan också vara källan till fosfaten! Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 Hmm, fryst fiskmat som innehåller fosfat. Har du tips på vilken sort som man skall undvika. Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 All mat innehåller fosfat, det är en av livets byggstenar. Citera
Guest Gäst Postat 28 mars 2004 Postat 28 mars 2004 jag vill nog veta mer om dom uppgifterna,gäller det dom senaste 500kg heller vilket parti menar du ? är intresserad eftersom jag bara har köpt sten här i stan &är intresserad av rena fakta ! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.