Gå till innehåll

alger


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

börjar få lite mycket alger blir bubblor på stenarna och där blir det alger sedan kollde fosfat värdet det låg på ca 1.0 kan det vara det som orsakar alger?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,
Tyvärr tar skumningen inte bort alls så mycket fosfater som man kunde önska. Det som är a och o när det gäller fosfater är att minimera inputsen och maximera outputsen. Alltså mata lite (givetvis utan att djuren bli anorektiska) och se upp med vissa typer av foder och sug ur skit (detritus) som ligger på botten. Se givetvis även till att skumningen funkar bra.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos är också grymt effektivt. Iaf för mig...även om jag tycker att algtillväxten gick upp en aning när jag var i Australien. Undrar vad syrrorna matade med egentligen....
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa frysfoder innehåller enorma mängder fosfat - det kommer (enligt rykten) från bindmedlet som används!? Mätte exempelvis min frysta artemia och mitt test visade högsta möjliga testvärde!

Det lokala parti med levande sten som figurerar i Örebros akvarieaffärer lär också innehålla mycket höga fosfatvärden enligt några köpare - kan också vara källan till fosfaten!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



jag vill nog veta mer om dom uppgifterna,gäller det dom senaste 500kg heller vilket parti menar du ? är intresserad eftersom jag bara har köpt sten här i stan &är intresserad av rena fakta !
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...