Gå till innehåll

färg & ljusstyrka på nattljuset ??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har satt upp en 20w spot som nattljus rätt högt över karet. Nu är frågan vilken färg skall ett sådant nattljus ha? Jag började med spoten som den var (vanligt gult ljus) men det gillade inte de större fiskarna alls - dom hade svårt att komma till ro samt att en anemon under nattljuset sträckte på sig maximalt upp mot ljuset. Kvällen efter målade jag då över spoten med röd tuschfärg och det blev bättre för fiskenmen anemonen såg åter på morgonen fortfarande ut som den hade "stånd" så frågan kvarstår: Vilken färg på spoten samt att jag kanske måste jag ner i styrka till 10W.Hur länge skall ett nattljus vara tändt igentligen? Vad tycker forumet
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Personligen så tycker jag att färgen bör vara blå (precis som på moonlight-lampor). När det gäller tiden såkan man om möjligt simulera måncykeln. Det fanns en tråd om detta, pröva att söka på månljus.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blått är lämpligt, och väldigt klent, 20w är alldeles för mycket skulle jag vilja säga.
Jag har en köpt nattlampa för reptiler och denna är på 10W och mycket mörkt målat glas.
Nattlampan kan du ha tänd hela tiden, det ska ju simulera månljuset, men mest för att du ska se i akvariet även efter den vanliga belysningen slocknat.

Anledningen till att fiskarna tyckte det röda var ok är för att fiskar inte kan se rött oftast, det är det första spektrat av ljuset som filtreras bort i vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...