Gå till innehåll

Odlad fisk?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hur vet man igentligen om fisken är odlad eller inte?
Får butikerna någon bekräftelse från grossisterna, typ en faktura eller liknande? Vill gärna köpa odlat men det känns lurigt. Hur gör ni?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till stor del får man lita på butiken, som i sin tur får lita på grossisten. Sen vet man ju vad som odlas och vad som inte odlas. Clownfiskar odlas i stor skala... kejsare och kirurger gör det inte.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, känns ju som en osäker affär. Brukar producenten/ odlaren själva stå för distrobutionen? Eller tar dom det via en Svensk mellanhand som sätter fisken i karantän och sedan skeppar ut till butiker? Jag vill ju köpa odlade A.Ocellarisar men ska jag köpa odlat så vill jag ju ha något slags bevis annars känns det ju meningslöst. [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley11.gif[/img] Det finns inga som odlar privat här i Sverige som man skulle kunna köpa av? Det vore ju en lösning.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en hel del odlade occelaris i Sverige. De odlas i England och tas in av en del grossister. Finns nog några som odlar clowner i Sverige, men jag har inte sett mkt resultat av det...
Själv har jag ett par av odlade occelaris som jag hoppas kunna dra upp yngel av på sikt, men för tillfället leker de inte.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska finnas dvärgkejsare som är odlade. Kommer inte ihåg var jag såg det, men har läst en artikel om odling det är jag säker på. Vad jag vet så odlas även gobis.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Marinakvariet har odlade ocellaris ifall du är på jakt efter sådanna.


Jag tror att de har ganska bra kontroll på var saker kommer ifrån men som sakt det är nog ganska svårt att få papper och sånt på ursprung.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Den här sidan kan ge dig idé om vilka arter som är möjliga att odla (marinhandlare i USA). Jag känner inte till någon Europeisk sajt för detta. /Ola


http://www.amdareef.com/
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För tillfället finns halvdussinet clownsorter och två arter av gobisar att beställa från TMC i England. Problemet med clownerna är att de är orena i färgerna, åtminstonde en del. Vissa har bara två vita linjer (ocellaris) och en del har knappt en. Det är lite trist.
Jag har iallafall hört mig för med dem om jag får ta med mig någon från Aquaria och åka dit i vår när jag kommer hem från Australien. Vore intressant att se.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det kan man kanske, men det känns fel när jag tittar på dem. Jag skulle aldrig få för mig att äga en medvetet (fel)avlad fisk med snygg färg som tex en röd svärdbärare, så därför bär det mig emot lite att några av de odlade ser skumma ut. Jag ska se om jag kan ta några bilder av dem på jobbet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja gör gärna det Gabbi, jag har aldrig sett någon sådan, kanske är lättare att förstå vad du menar då.
Men man avlar väll inte medvetet dessa clowner på fel sätt för att få fram färg deformationer? Jag förstår vad du menar med svärdbärare. Jag håller med dig, skulle också bära imot att köpa en fisk som var medvetet 'fel'avlad, men om det finns en liten stakare i affären som av misstag aviker i mönstret så skulle jag tycka synd om den lilla stackaren.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...