Gå till innehåll

Muräna


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Drar upp det här gamla ämnet igen har kollat runt lite bland dom gamla inläggen men det verkar som om man inte har kommit fram till några riktiga svar så jag ställer frågan igen.
Finns det någon liten muräna som man kan ha i en korallburk som dessutom inte rör mina putsarräkor eller ska jag helt enkelt bara glöma iden om muräna.
Jag vet att det finns en hel del kunskap om just denna fisk här på forumet så kom igen å hjälp mig nu.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror den "bästa" muränan för en korallburk är Stjärnmuränan (har själv haft ett par stycken till och från) personligen har jag alldrig förlorat en fisk på grund av dem. Hur det förhåller sig med putsarräkor vet jag ej men jag tycker inte att de borde röra dem (visst har det väl hänt att man själv haft lust att bita tandhyginisten ibland[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img]) Ett aber med muränor är att de har en tendens att "möblera om" ganska rejält bara.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Tjenare Jimmy!!


Bara glöm detta med muräna, jag har haft ett antal och även de "snällaste", tex Echidna nebulosa, äter allt de kommer över. Den jag har nu var ganska väluppfostrad tills han blev över 40cm. Efter detta har den satt i sej ett antal turbos, eremiter, gobys samt en liten fjärilsfisk. Dessutom har min sambo fått sej ett ganska rejält bett i handen. Det finns säkert undantag men detta är mina erfarenheter.


Men vill du ha en pigg och rask varelse i din burk, som defenitivt inte matvägrar och som håller dej syselsatt till100%när du gör små justeringar med händerna i vattnet, skall du definitivt ha en muräna. Till de positiva egenskaperna hör att min är oerhört vacker och en riktigt liten personlighet.


Har du några specifika frågor så bara fram med det, Vi är här för att hjälpa varandra.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Håller med ovanstående talare! Jag har haft en stjärnmuräna den rymde två ggr, sista gången överlevde den inte. Denna typ av muräna äter räkor b.l.a den åt till och med upp en clown mitt framför ögonen på mig. Just stjärnmuränor är oerhört livliga och välter stenar mm.


Om man nödvändigtvis skall ha en muräna så är nog Zebramuräna att föredra, mycket lugnare och skall inte äta fiskar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Nja, den blir ju upp till 1m lång och äter fisk, saxade detta från en amerikansk site:


It is considerably more active at night than during the day and feeds on small invertebrates and fishes which are sought out with its acute sense of smell.


Kanske kul om man inte skall ha småfisk och har en stor burk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att den gömmer sig är en sak, men det räknar man väl nästan med när man går i muräne (och liknande) tankar. Huruvida den äter fisk tvivlar jag på. Ex. på uppåt 60-70 cm har jag aldrig sett ta fisk (och det har aldrig fattats någon heller) Möjligtvis att den kan göra det när den når en meter, men tots det tycker jag inte den upplevs som en STOR ormål. Den är ju smal som en sticka.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gabbi, Jag har läst på två sidor att den äter fisk så jag tror nog att det stämmer... Sedan är det ju naturligtvis så att det är individberoende, vad den blivit matad med från början osv. Hur länge har du haft den? Det är kanske något som kommer med tiden? Min muräna åt ingen fisk de första månaderna heller, sen en dag fick den smak för det, så man kan ju aldrig vara helt säker...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag tror nog att det står så, men det blir heller inte fakta bara för att det står på två sidor. Ditt inlägg hade kunnat vara utan den första meningen. Den blev lite dryg.
Till saken hör ju självklart djurets (myrichthys i det här fallet)storlek och grovlek. Detta påverkar ju också vad för fiskar den ev. kan sätta i sig. Om man nu spekulerar vill säga...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Ojsan, inte meningen att trampa på några ömtåliga tår[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img]


"Huruvida den äter fisk tvivlar jag på" lite drygt oxå om man är på det humöret[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img][img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley17.gif[/img]


Nu har jag även tittat på arten ifråga i Dr. Burgess Marin Atlas, och där står det under feeding: Live Fishes, torde betyda att den tycker om att äta sina kompisar i akvariet.. eller? Dessutom rekomnderar de en akvariestorlek om 1000L, så den kommer ju att kräva lite plats.. Men jag ber om ursäkt Gabbi, det var inte meningen att läxa upp dig, jag har full respekt för ditt kunnande och detta är INTE ironiskt menat! Svårt att skriva inlägg ibland.. Det ser hemskt ut när man läser det dagen efter..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menar är att eftersom vi är här för att jämföra åsikter och erfarenheter, så borde praktisk erfarenhet jämställas vid teoretisk. Alla rovfiskar tar säkerligen levande fisk om de får chansen, men de M. jag har sett, visserligen ej helt vuxna, men kanske 60 cm har varit ljusår ifrån att kunna ta ens damseller. Kanske typ magnifica och decora slinker ner eftersom de är smala, men jag skulle vilja kalla den relativt revsäker, åtminstonde upp till den storleken. Sedan vet jag inte hur många arter av Myrichthys det finns, vissa är kanske mer aggressiva än de jag tänker på.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag har någon erfarenhet av muränor men jag läste lite om dem...är det inte så att om man försöker mata den genom att trigga dess jaktinstinkt ett par gånger så finns det sedan risk att en förbisimmande fisk också triggar denna instinkt?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Hej igen!


Jag vidhåller fortfarande att de flesta muränor är inte att leka med men som jag sa tidigare, det finns undantag. En god vän till mej har en ganska rejäl zebra, den är from som ett lamm, man får nästan dunka den i huvudet vid matdags. Så detta med att alla muränor är kollossala mördarmaskiner är inte sant, som du ser har en del här haft snälla djur. jag talade bara om egen erfarenhet.


Men om du tycker om muränor så ska du givetvis ha en, bara var beredd på att den kan jäklas lite om du har otur, och vi har ju inte tur med allt någon av oss [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img].
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Gabbi: Jag vill inte låta gnällig eller stöddig.. men tror Du inte att det man kan läsa av artiklar ochi böcker av kunniga personer inom akvaristik bygger just på praktiskt erfarenhet?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, självklart. Men jag tycker samtidigt att det vore väldigt trist om vi inte kunde diskutera våra egna erfarenheter här utan att någon säger; "Du, jag har läst i en bok att det inte är så. Så det så."
Även om litteraturen säkert stämmer i det här fallet så ändras även den hela tiden, och SÄRSKILT på internet eftersom man inte behöver vara erkänd eller expert på något sätt för att få skriva en artikel eller ett skötselråd.
Ett bättre sätt att presentera en sida man läst vore tex:
"Jaha, intressant. Jag läste en artikel av XX som har erfarenhet av fisk XX..."
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Vänner!!


Nu tar vi det lite lugnt allihopa,,,,Av alla forum jag besöker är detta det lugnaste och trevligaste, med mycket proffsigt folk.


Jag är medlem i ett par corvetteforum i usa och gud vare dej nådig om du skriver något fel eller stavar illa. Man får lida spe i månader.


Låt det inte bli likadant här, nu när alla har börjat så proffsigt.


Tack för mej och ha de gött alla.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Äh, jag tog bort mitt babbel.. Mr corvette har rätt! Ibland måste man helt enkelt svälja stoltheten och låta saker o ting bero...[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley1.gif[/img]


Annars kommer Gabbi att slå mig i huvudet med något hårt nästa gång jag kommer in o handlar hos henne[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley2.gif[/img]


Och Jimmy, det var inte meningen att förstöra din tråd med käbbel.[img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley6.gif[/img]
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Mr.Corvette Kunde inte ha uttryckt mig bättre själv.
Vore tråkigt om detta forum skulle bli någon slags boxningsring.
Mvh Thomas
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dock tycker jag alla forum måste ha plats för meningsskiljaktigheter om man klarar av detta utan personangrepp och tårar.

Niclas, om du kommer efter 12 på dagarna brukar risken för att bli slagen med något hårt ha avtagit markant:-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...