Gå till innehåll

RO


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

jag har ett RO somger 50-70% av max kapacitet och funderar därför på att köpa ett nytt innom snar framtid.

men nu till frågan, producerar det lika bra vatten ändå, det borde göra det eller?

det handlar ju om prioriteringar och nu står det mellan ett RO filter och en extra MH armatur.

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet som kommer ut ur filtret borde ju vara lika rent oavsett hur länge du har kört med filtret däremot så sätts ju filtret igen och därav så minskar ju flödet .

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och av temperaturen på vattnet, ju kallare vattnet är desto långsammare renar den. Men du behöver väl inte köpa en helt ny? Jag köpte ny koltub samt filtertub för nån vecka sen och det handlade om 275-300:- per tub till min AquaMedic90. Det finns dom som hävdar att man ska byta patroner varje år, medans andra säger att det är dags när det börjar ta längre tid, som i ditt fall Peter. För det är absolut inga evighetsfilter som vi har i våra RO.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Ett RO-filter bestårav aktiva delar (t ex kolfilter) och dessa tar ju upp diverse föroreningar mm som finns i vattnet så länge de är just aktiva. Dock kan de ju inte ta upp hur mycket som helst. Så vad jag har fattat (och läst) har de en viss livslängd (troligen ganska lång i o f) och förmågan att rena vattnet avtar men ganska långsamt.

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bara förtydliga mig Peter, det var alltså ca 300 per tub. Jag handlade lite andra grejer men vill minnas att det var 275:- för sedimentfiltret och runt 325:- för koltuben. Men runt 600:- tycker jag är överkomligt, och så sätter du membrandelen på bakspolning riktigt länge så är den som ny sen (om membrandelen är oskadd vill säga). Vilken modell hade du? Samma eller?

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har aqua care, det är nog egentligen samma som aqua medic men gängan på slangnipplarna är olika (någon som vet om det är samma membran?).

i mitt fall är det membrandelen som jag måste köpa en ny av för den släpper inte igenom 90L. sediment och kolfilter flödar det bra igenom men troligen är de oxå i behov av byte.

det är nog lika bra att köpa ett nytt 150-170L för det verkar att bli dyrt ändå.

men vad kom vi fram till nu, är den mindre mängd vatten som produceras lika bra som om den producerade till 100%?

__________________

/Peter G

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvaliteten på vattnet bör vara ungefär samma, oavsett flödet, såvida det inte är något som är sönder eller om filtrena är helt mättade. För att vara på den säkra sidan kan det vara lämpligt att testa det renade RO-vattnet. Om du har en ledtalsmätare (eller känner en kompis som kan låna ut sin) kan du börja med att kolla ledtalet. Det bör mangöra lite då och dåför att kunna få en uppskattning om membranet verkar ok.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du Peter att det är membranet som kasst? Så att du inte köper en ny osmos bara för att du har lägre vattentryck i ledningarna än vad som krävs för att få igenom 90L vatten ur din osmos.

/Mattias Widell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...