Gå till innehåll

Acanthurus leucosternon


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen fått tag på en [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley1.gif[/img] [b]Acanthurus leucosternon (håller på att vänja in den förfullt) så nu skulle jag upskatta om det är nån som har nå bra mat tips till den [/b]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är svår jonas.. Har du UVC? MEn önskar dig lycka till.. Skicka gärna en bild på ditt akvarium, och berätta hur det går för dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser du den minsta parasit på den så tveka inte på att köra igång uvljuset och bränna på dem på direkten.
de mer tåliga fiskarna kan hända att de får en prick eller så ibland om de blir stressade men de försvinner lika fort.
så var inte fallet med min avlidna leucosternon, den hade ett par prickar men jag tyckte det var onödigt att köra uv-c för det, inte långt efter det var den helt överöst och det var omöjlig att rädda den medans de andra hade inte en enda prick på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner igen problemet, min fick prickar efter ett par dagar som snabbt spred sig till min läppstiftskirurg, snart hade hela burken Odinium och alla dog trots en mängd räddningsförsök. Kör på med UV-c även som förebyggande åtgärd. För övrigt är det den vackraste fisk jag haft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Leucosternon är vanligtvis lätt att hålla när den välklarat acklimatiseringen,den äter alger-nori-artemia-spirulina-vibra gro-aquatic nature´s granulat (blöt dom så dom sjunker)mm


Som för dom flesta acanturus arterna(+Hepatus) är UVc nog ettmåste,eftersom dom är mycket känsliga för cryptocarion angrepp.


Så om ditt kar funkar och fisken inte är giftfångad så klarar den sig säkert. Lycka till!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Hej


Min erfarenhet säger att det är bra att mata MÅNGA gånger per dag men lite åt gången innan den är invand. Mata bara med sånt som du ser att den äter. Det näst (kanske det viktigaste) viktigaste är att den inte är stressad, det är den största orsaken till prick och annat. Om du har andra fiskar som jagar den så fösök att fånga deras uppmärksamhet med en spegel eller liknade. Min får alltid några prickar när jag har varit i karet och grejat men det går alltid över på en vecka eller så. Jag kör aldrig med uvc och jag har haft den i närmare två år. Om allt annat är i ordning så fixar det sig ändå (kanske med hjälp av putsarräkor och /eller fiskar). Min erfarenhet är att är att det inte hjälper med uvc, utan det det enda är ordning i karet och en stressfri miljö så fixar det sig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Jag håller med föregående talare om att mata mindre men oftare, och att ett balanserat akvarium och stressfritillvaro är den bästa sättet att hålla fiskarna i form.


Däremot tror jag att det är få förunnat att ha så bra ordning på sina burkar att man klarar "svårare" kirurger typ leucosternon-hepatus-lineatus mfl utan Uvc (eller ozon).


Jag tycker att Uv är det smidigaste sättet att bli av med parasiter utan att skada andra saker i karet,men observera att UV dödar parasiterna i det frisimmande stadiet mellan angreppscyclerna,altså inte under tiden dom sitter kvar på fisken.


Men nu börjar det kanske glida från det ursprungliga ämnet.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV är en extra trygghet vid inköp av känsliga fiskar till ett väl fungerande inkört akvarium.
I nystartade och akvarier som fungerar dåligt räcker UV inte för att få bort prickarna.
Leucosternon kräver väldigt mycket mat i början för att komma i form, magrar den trots att den äter bra kan prova att ge lite Preis Coli i maten för att få bort eventuella tarmparasiter, det räddade min Leucosternon.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...