Gå till innehåll

Clowner spottar ut mat


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har två clownfiskar och båda äter ungefär en fjärdedel av maten och det beror inte på att jag lägger i för lite eller för mycket, utan vad mina clownfiskar gör, är att de spottar ut resten? Jag har bla matat dem med artemia och någon sorts yngelfoder. Någon som har något tips? Det är inte bra när en massa mat blir över och hamnar bland stenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stora är clownerna? Ifall de är väldigt små så kan du testa med cyclops och även smula sönder lite flingfoder kanske. Ifall de tar artemian så borde de ju iofs äta upp allt. Hur stort kar har du och vad mer har du i karet?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 160 liters kar och än så länge har jag inte mer i fiskväg än clownerna. Jag har lite koraller också.
Jag har lite yngelfoder som jag blandar med men de gör likadant då. Clownerna är rätt små ..
[img]https://www.saltvattensguiden.se/upload/bilder/glamsjo_clowner.jpg[/img]
Fler bilder finns på [url="http://www.itek.chalmers.se/ibild/akvarium/index.html"]här,[/url] men tyvärr har jag inte lagt upp några nya bilder där.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge har du haft clownerna? Jag vet att våra gjorde lite så i början men det gick ganska snabbt över iofs. Hur mycket matar du dem med varje gång?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men en lillfinger stor matbit, men jag har dragit ner på det lite nu, pga risken för att få "gifter" i akvariet. Jag har inte haft dem länge så det kan mycket väl vara så som du säger. Jag får helt enkelt vänta och se om det går över.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prova att dra ner på matningen ordentligt några dagar, och prova med Dafnia eller Cyklops, våra verkar föredra det framför Artemia, kanske på grund av storleken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behöver inte bara vara storleken. Testa lite olika slags foder och se om det är nått som funkar bättre än det du matar med nu.
Jag har själv köpt en ny clown ganska nyligen och den är inte så superförtjust i artemia men när jag matar med mysis äter den utan hämmningar. Mysisen är så stor att den sticker ut ur munnen och det brukar ta ett tag innan den fått ner maten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...